Planuri pentru 2015 – cum facem o listă echilibrată dar bine aleasă

30.12.2014
Planuri pentru 2015

Nu întotdeauna dorinţele împlinite ne aduc fericirea, ci ea vine din împlinirea lucrurilor de care avem, de fapt, nevoie în viaţă şi, mai ales, din înţelegerea psihologiei lor. Iată cum puteți încerca să faceți un plan realist, echilibrat.

Obiceiul planurilor

Sunt sigură că spunem adio lui 2014 şi ne facem planuri pentru 2015. Multe planuri, colorate, măreţe, pănuri pentru 2015 care sunt uneori grandioase ori copilăreşti. Poate că planurile pentru 2015 îşi găsesc loc pe o listă scrisă frumos, în vreun document din laptopul nostru, scrijelite cu mintea pe sufletul nostru ori declarate zgomotos pe Facebook.

Îmi permit să scriu ca om care a făcut multe liste în ultimii 15 ani şi care a şi îndeplinit multe dintre dorinţele pe care le-am aruncat Universului de-a lungul acestor ani. Dar, pe lângă acest fapt, mai scriu şi ca om care, în ultimul an, a trecut printr-o profundă schimbare personală. Am căutat, atunci când m-am pierdut, ajutorul celor mai înţelepţi ca mine pentru că nimeni nu are răspunsurile. Am mai înțeles, în timp, că atunci când oamenii sunt ocupaţi să îşi „zugrăvească” frumos existenţa virtuală, de obicei, încearcă să ascundă o mare de nefericire şi minciună.

Aşa că, dacă ar fi să fac un scurt îndrumar despre cum să ne facem planuri în 2015, iată cum vă recomand să procedaţi. Anul ăsta aşa am făcut şi, pentru prima dată, mi se pare că am ajuns la un plan realist şi echilibrat.

tumblr_nhb9o4PUpE1rrai6yo1_500

Enumerăm dorințele mari, realizabile sau nu

Drept urmare, în pregătirea unui plan pentru 2015, e bine să scriem tot ce ne trece prin cap în materie de dorinţe, oricât de nebuneşti ar fi ele. Eu, de exemplu, mi-am dorit întotdeauna să pot să fac şi cursurile la Facultatea de Medicină Carol Davila, la care sunt acum studentă, să merg şi la MBA-ul pe care tocmai l-am început la Maastricht School of Management. Tot așa, mai doream să ajung şi la orele de la sală, să merg şi la Kite în SriLanka, în februarie e vântul perfect, să da o tură şi la ski la Kaprun. Dacă mă gândesc bine, aş vrea să mă pregătesc şi pentru maraton. Toate, în acelaşi timp, dacă se poate. Aceasta a fost doar o mică parte din lista mea iniţială. Evident că nu se poate dar un plan bun pleacă de la nişte dorinţe adevărate exprimate.

După ce am scris lista „nebună” de dorinţe e bine să avem o discuţie serioasă cu noi şi să ne întrebăm câte din dorinţele alea sunt chiar ale noastre sau ne vin ca inspiraţie/impunere/obişnuinţa externă. În cazul meu, dialogul ăsta a durat ceva mai mult, a fost extrem de neplăcut şi chiar dureros pe alocuri.

Greșelile care pot fi corectate

Apoi, înainte de a progresa cu lista de planuri pentru 2015, e bine să ne luăm un răgaz să ne gândim la ceea ce am greşit în 2014. Faţă de noi, faţă de cei din jur, să ne cerem iertare şi să încercăm să îndreptăm greşeală, dacă se poate. Sau să facem o faptă bună, dacă nu avem cum să mai reparăm greşeala. Iarăşi, o etapă nesuferită şi dureroasă.

tumblr_nh96trjVHR1tg69bio1_400

Apoi, cu sufletul curăţat de minciună şi oarecum eliberaţi de greşeli, putem să începem să ne gândim la lista noastră de dorinţe ca să începem să facem un plan pentru 2015.

Eliminarea contradicțiilor

Câte dintre dorinţele exprimate sunt imposibil de realizat simultan? De exemplu, vreau un salariu mai mare şi, totodată, visez să plec în Kenya o lună în vacanţă. Notaţi-le separat şi analizaţi ce e acolo. Care e adevărata voastră dorinţa? Ascultaţi-vă intuiţia şi raţiunea, veţi găsi răspunsul adevărat pentru voi. Notaţi-le şi mergeţi mai departe.

Care sunt dorinţele exprimate în mod general? De exemplu, „vreau să slăbesc pentru că nu se mai poate aşa” este o dorinţă generală. Schimbaţi abordarea, concretizând. Pe durata primei luni o să mănânc mai ales legume, o să fac sport de 3 ori pe săptămână şi îmi propun să slăbesc 3 kg. Apoi, vreau să fac alegeri alimentare mai sănătoase şi mai conştiente. În a doua lună vreau să încep să mănânc regulat 5 mese pe zi, să merg la sala la cutare antrenament şi cutare program şi să slăbesc 4 kg. Continuăm tot aşa.

Am creat o serie de diete și programe personalizate de exerciții care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potrivește!

Diferenţa între cele două dorinţe exprimate mai sus este că prima este scoasă din context pe când a doua exprimare este cuantificabila şi ancorată de repere temporale. Dorinţele care nu se pot ancora în repere concrete, în timp, cel mai probabil, sunt nerealiste. Notaţi separat dorinţele pe care le-aţi putut exprima concret.

Orizont realist de timp

Apoi, dintre aceste dorinţe care au o ancoră temporală, selectaţi-le pe acelea pe care le puteţi realiza în următoarele 6 luni. În general, suntem foarte optimişti cu orizontul de timp în care speram să ni se întâmple lucruri sau credem că putem duce la capăt un proiect. Dacă simţiţi că în 6 luni le puteţi îndeplini, cel mai probabil un an o să fie un termen oarecum rezonabil.

tumblr_nhemh98NCb1s5pwwfo1_1280

Eliminăm dorințele ce nu depind de noi

Pasul următor este să identificăm câte dorinţe depind exclusiv de noi, de muncă, dedicaţia şi implicarea noastră. Opţiuni de tipul „vreau ca şeful să mă promoveze” sunt greşit poziţionate. Mai corect este să ne gândim „ce pot face eu anul viitor să îmi îndeplinesc sarcinile de lucru cel mai bine, încât să pot obţine, în urma rezultatelor mele, acea promovare?”. Notam sau reformulam tot ceea ce putem noi face, în mod obiectiv.

Lista finală trebuie scurtată

Apoi, vine partea cea mai grea. Mintea noastră poate să opereze 3-5 obiective mari într-un an. Aşa suntem noi concepuţi, nu o spun eu, o spun specialişti în coaching şi performanţă, speakeri motivaţionali şi psihologi. Deci, dacă se întâmplă să va fi rămas mai mult de 5 planuri pentru 2015, ștergeți din ele. Care sunt cele mai importante planuri pentru voi în 2015? Care sunt aspectele fără de care nu vă vedeţi trăind? Care sunt planurile pentru 2015 care să vă facă fericiţi că le-aţi îndeplinit şi în 2020? Câte dintre planurile voastre pentru 2015 vor fi relevante peste 3 ani din viaţa voastră?

Obiective succesive, stabilite mai precis în timp

Întrebările acestea ar trebui să reducă serios lista şi n-ar trebui să fie greu să ajungeţi la 3-5 planuri pentru 2015. Apoi alocaţi-le lunile în care să vă concentraţi numai la asta. Poate că primul vostru plan e să slăbiţi 20 de kilograme. Rezervaţi un cantonament de 25 de săptămâni. Vă veţi atinge şi menţine obiectivul. Vreţi să alergaţi un maraton? începeţi un plan de pregătire de 5 luni şi îl veţi alerga fără probleme. E mai eficient să ne concentrăm vreme de câteva luni exclusiv asupra unui obiectiv decât este să ne „bugetăm” timp pentru mai multe sarcini pe care speram să le îndeplinim. Tot de la unii mai deştepţi ca mine am învăţat asta şi am aplicat şi eu în viaţa mea de zi cu zi. Şi da, e mai eficient să luăm punct cu punct lista de obiective.

În final, vă doresc să găsiţi energia şi calea de a vă face planurile pentru 2015 să devină realitate, fie că visaţi la un corp bine definit, la o sănătate mai bună, la un echilibru emoţional mai stabil sau la alte obiective din sfera socială şi profesională. Aveţi încredere în voi, munciţi şi fiţi optimişti, pentru că lucrurile bune se întâmplă tuturor celor care visează organizat!

Vezi și alte articole de reflecție psihologică care te vor ajuta să te înțelegi mai bine, inspira sau îți pot oferi sugestii utile.

Să aveţi un an cu planuri pentru 2015 duse la bun sfârşit şi să vă bucuraţi de fiecare pas!


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii