Ce sa faci dupa ce ai mancat in exces?

27.12.2019
Ce sa faci dupa ce ai mancat in exces?

Ce sa faci daca ai mancat in exces, foarte, dar foarte mult si foarte gresit si te simti ca un balon incarcat de vinovatie si frustrare? De citit si de aplicat dupa Craciun, revelion sau orice masa care te face sa te simti vinovat/vinovata :)

Inainte sa incepi sa te simti nasol sau sa iei laxative sau sa iti juri ca nu mai mananci niciodata, nimic, doar pentru ca ai mancat mai multe prajituri decat stii tu ca e ok sa mananci, citeste mai jos. Sunt sfaturi care te vor ajuta sa reactionezi mai calm si mai eficient si sa mai repari din daunele mancatului anapoda.

1. Este normal sa mananci aiureli, nu suntem roboti, avem cu totii zile in care ne bagam picioarele sau pur si simplu e o ocazie in care vrem sa mancam diverse si e in regula. Din cand in cand , toata lumea o face si nu e nimic gresit in asta.

Ce sa faci dupa ce ai mancat in exces? 1

2. Niciodata, dar niciodata nu te cantaresti imediat dupa ce ai mancat anapoda.

Pentru ca apare retentia de apa, balonarea si inflamatia la schimbarea de regim si cantarul arata mai mult decat e in realitate si oricum te  va demoraliza.

Strategia este ca de cand poti tu sa revii la a manca echilibrat si sa o faci fara remuscari si fara pareri de rau suplimentare. Vinovatia nu face decat sa accentueze starea nasoala si te va concentra pe efect si nu pe cauza.

3. Renunta la mentalitatea „totul sau nimic”, e o falsa problema .

Daca te raportezi la o saptamana, 3 zile de mancat nasol par nasoale. Dar daca evaluezi comportamentul tau in contextul unei luni s-ar putea sa nu iasa asa rau.

10- 15-20% din caloriile dintr-o luna pot proveni din junk food / dulce/ mancaruri nepotrivite in dieta fara niciun fel de problema pe termen lung.

Presupunand ca dietele de slabire ar trebui sa aiba in jur de 1600 de kcal si faceti 3-5 ore de sport pe saptamana cu o ora de activitate fizica non-fitness pe zi, poti  manca pana la 7200 de kcal pe luna din alimente care chiar iti plac si tot o sa slabesti ceva-ceva.

Asta inseamna 1.2 kilograme de ciocolata neagra, apropos.

Ce sa faci dupa ce ai mancat in exces? 2

4. Analizeaza!

Nu de ce ai mancat, ca asta prea putin conteaza. Ci ce poti optimiza in viitor. 

Poate ca poti  manca sanatos inainte de kid party/petrecere la firma/masa de Craciun/zi de nastere  ca sa fie mai usor de gestionat tentatia, poate poti sa iei  gustari la tine daca mancarea la birou e pe baza de tratatii de la colegi samd.

Analizeaza si cauta solutii pentru viitor. Daca nu le gasesti, revino la punctul 1 si treci mai departe.

5. E un proces.

Dieta, mancarea sanatoasa, linistea sufleteasca, cariera implinitoare, construirea unor obiceiuri sanatoase sunt toate procese indelungate, bazate pe esecuri repetate.

Adultii invata doar din greseli, pe care le repetam de cate ori avem nevoie pentru a ne construi un mecanism propriu de raspuns care se potriveste cu obiectivele noastre pe termen lung si incearca sa nu le supere prea rau pe alea pe termen scurt.

Pentru ca cel mai des ceea ce ne dorim acum, in exact secunda asta,  nu ne face bine pe termen lung.

6. Dupa ce revii  la mancare ok, bea muuulta apa, manca mai multe proteine slabe (stiu ca e contraintuitiv, dar va ajuta sa scapati de retentia de apa), fa un masaj si mergi la ore de cardio moderate.

Nu o sa „arzi” ceea ce ai mancat in plus, dar sportul moderat te ajuta sa te simti bine, regleaza digestia si macar te alegi cu un antrenament pe care simti ca il duci la capat cu energie si „pofta”, ceea ce e un castig in sine.

7. Enjoy, relax si next time sper sa alegi porcarioare absolut delicioase, care chiar iti plac, macar sa merite naibii experienta, ca oricum se va intampla din nou si nu e nicio tragedie.

8. E mai bine in viitor sa planifici decat sa reactionezi, asa ca fa-ti o „harta” a lucrurilor care declaseaza pofta de mancat anapoda.

Poti reduce mult din manifestarile lor anticipand – de exemplu, mananca sanatos inainte de a merge la o petrecere sau la cinema, pentru a te ajuta sa gestionezi mai usor tentatiile.

In acest fel ai mai multe sanse sa poti opri mancatul in exces dupa ce ti-ai satisfacut pofta (nu, nu patesti nimic dramatic de la o mana de popcorn in majoritatea dietelor cu continut moderat de glucide)

Ce sa faci dupa ce ai mancat in exces? 3

9. Dupa fiecare episod mai serios de pierdut controlul e bine sa analizezi obiectiv chestiunea si sa te centrezi mai serios pe a gasi solutii pentru echilibru mai bun in viitor.

Desi nu e nimic fundamental gresit in a manca aiurea din cand in cand, sentimentul de pierdere a controlului asupra propriului corp/ratiuni  si nevoia de a manca cu mult peste nevoile reale ale corpului pot avea la baza probleme emotionale nerezolvate, dificultati in gestionarea mecanismelor de obtinere a satisfactiei sau carente alimentare severe (de exemplu, episoadele de binge- eating sunt mai frecvente la persoanele care in mod obisnuit se infometeaza timp de cateva zile la rand sau la cele care tin diete low carb stricte).

10. Renunta la substante   Alcoolul si marijuana cresc in mod traditional apetitul pentru mancare nesanatoasa si din pacate iti prajesc si neuronii. 

 

Si daca simti ca ai nevoie de ajutor, te astept in comunitatea mea pentru slabire. Gasesti informatii utile, diete personalizate si un grup de oameni motivanti si bine intentionati care sa te ajute sa slabesti si sa ai un stil de viata sanatos.


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii