Cum ne revenim după perioadele lungi de exces alimentar?

21.04.2014
Cum ne revenim după perioadele lungi de exces alimentar?

Ne simţim balonaţi, cu o senzaţie de greutate în stomac, asociată frecvent cu greaţă, ne simţim picioarele umflate şi, uneori, trecem prin episoade jenante de flatulenţă. Există remedii la îndemână, la care putem apela oricând pentru a reduce din disconfortul resimţit după o perioada de excese alimentare și a reveni la echilibru.

Deşi toată lumea ştie că ar trebui să adoptăm o alimentaţie echilibrată şi raţională, din păcate, realitatea ne arată că cei mai mulţi români abuzează de produse grase, sărate, gătite indigest, uită să consume legume şi fructe în cantităţi corecte, apelând cel mai adesea la combinaţii alimentare nesănătoase şi care îngreunează digestia. Vă propun câteva soluții simple.

Am creat o serie de diete personalizate care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potriveste!

Hidratare adecvată

Este esențial să vă hidratați bine. După o perioadă de excese, trebuie să bem 2-3 litri de apă pe zi, cu înghițituri mici, la interval constante de timp. Evitaţi să consumaţi cantităţi mari de apă într-o perioadă scurtă, pentru că vă vor face să vă simţiţi şi mai balonaţi şi vor spori disconfortul.

Apoi, timp de 3 zile, începeţi fiecare dimineaţă cu 2 căni de apă caldă în care adăugați câte o linguriţă de zeamă de lămâie. Acţionează că un diuretic uşor şi detoxifică ficatul. Dacă nu puteţi consuma lămâie, apelaţi la oţet de mere sau suc de merişoare. Continuaţi, apoi, să beţi 2 căni de apă călduţă la trezire, fără adaosul de lămâie/oţet.

Ameliorarea balonării

Balonarea este cauzată de acumularea de lichid sau gaz în abdomen, cauzând un disconfort sporit mai ales după o masă copioasă. Este frecvent acompaniată de reacţii de flatulenţă iar aciditatea gastrică crescută sporeşte senzaţia de disconfort. Dacă balonarea persistă un timp mai îndelungat, trebuie să mergeţi la doctor.

Dacă este doar o manifestare trecătoare, aveţi la dispoziţie câteva remedii naturale, ceaiuri care vă pot ajuta foarte mult. După ce aţi consumat ceaiul, asiguraţi-vă că nu vă aşezaţi la orizontală. Începeți o plimbare de o oră, faceţi curat în casă sau staţi aşezaţi într-un scaun cu spătar înalt.

Infuzie de dafin: puneţi o cană de apă la fiert, apoi adăugaţi o frunză de dafin, închideţi focul şi acoperiţi pentru 5 minute. Când apa începe să se coloreze, consumaţi tot linchidul, într-o singură repriză.

Ceaiurile de mentă şi muşeţel vă ajută, de asemenea, să reduceţi balonarea, ele putând fi consumate după fiecare masă, în cantităţi mai crescute decât ceaiul de dafin, întrucât nu au efecte secundare. De asemenea, puteţi apela şi la un supliment cu enzime digestive, care vă ajută să treceţi cu bine peste perioadele de exces alimentar.

Seminţele de fenicul, ghimbirul şi piperul negru sunt condimente care pot fi adăugate în mâncare şi care au efecte demonstrate de reducere a balonării. Lemnul dulce (liquorice) este folosit, în toată lumea, în remediile naturale împotriva afecţiunilor gastrice, pentru proprietăţile sale anti-inflamatorii, efectul uşor laxativ şi reducerea acidităţii gastrice.

Remedii pentru greaţă, flatulenţă şi aciditate crescută

Adesea, o masă copioasă este urmată de o senzaţie uşoară de greaţă. Ghimbirul este aliatul cel mai de încredere. El reduce această senzaţie, scade intensitatea episoadelor de flatulenţă şi reduce balonarea, uşurând digestia. Poate fi consumat crud, confiat sau sub formă de ceai.

Limonadă digestivă – peste o lingură de zeamă de lămâie adăugaţi o linguriţă de oţet de mere şi două linguriţe de miere, diluate într-un pahar de apă.

Ceaiurile de mentă, lămâie, scorţişoară sau zmeură reduc senzaţia de greaţă, mai ales dacă sunt servite cu ghimbir proaspăt şi lămâie. Ceaiul de verbină şi oregano este digestiv şi se poate consuma după fiecare masă.

O linguriţă de seminţe măcinate de chimen amestecate cu un iaurt natural reduc senzaţia de greaţă şi balonare.

Precauții la mese

Renunţaţi la alcool, care vă supune ficatul unui stres suplimentar, vă deshidratează organismul şi vă provoacă o poftă de mâncare nenaturală, care vă împinge la excese alimentare. Eliminaţi produsele care conţin gluten şi creşteţi consumul de sfeclă roşie. Ea vă va ajuta să controlaţi pofta de dulce şi va reduce, de asemenea, inflamația la nivel gastric.

După o perioadă lungă de exces alimentar, încercaţi pe cât posibil să consumaţi alimente simple, reducând la minim combinaţiile alimentare. Ideal, nu combinaţi mai mult de 2 alimente la o masă.

Evitaţi să consumaţi alimentele care produc balonare – carne şi brânzeturi grase sau prăjite, legume prăjite, produsele care conţin sare şi condimente în exces, sucurile acidulate dulci sau produsele cu îndulcitori artificiali, produsele lactate consumate în exces precum şi fructele consumate în cantităţi mari, mai ales dacă sunt asociate cu alte alimente. Lista se încheie cu produsele care conţin amidon în cantităţi mari (pâinea albă, dulciuri procesate, sosuri cu amidon).

Acordaţi o atenţie sporită reducerii retenției de apă. Nu este o idee bună, însă, consumul de ceaiuri laxative şi diuretice. Acordaţi-vă 3-4 zile pentru masajul de drenaj limfatic, băi relaxante în apă cu sare şi uleiuri esenţiale şi încercaţi să reluaţi treptat antrenamentul. Pentru primele 2 săptămâni, e cel mai bine să faceţi zilnic 30-50 de minute de activitate fizică moderată, la un ritm constant. Apoi, puteţi reveni la programul regulat de exerciţii fizice pe care îl aveţi de obicei.

Remedii pe termen lung

Că să reducem din efectele negative asupra siluetei cu care ne confruntăm după perioadele lungi de exces alimetar, trebuie să revenim cât mai repede la o alimentaţie dietetică. Consumaţi cel puţin 4 porţii de legume verzi preparate termic: spanac, kale, varză pak-choi sau ştevie. Ele vă ajută să alcalinizaţi corpul, sunt bogate în micronutrienți şi calmează tractul digestiv.

Apoi, trebuie să revenim la un consum moderat de carne slabă. Alegeţi pește oceanic, curcan, pui de ţară şi completaţi necesarul de proteine cu cele de origine vegetală. Tofu, năut sau chia sunt cele mai sănătoase opţiuni. Consumaţi fructele separat de celelalte alimente, la o singură masă. Alegeţi fructe bogate în enzime, cum este ananasul, papaya sau mango, dar şi citricele, care au un conţinut ridicat de vitamina C şi un conţinut redus de zahăr.

Am creat o serie de diete personalizate care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potriveste!

Articol publicat in revista Libertatea pentru femei


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii