O stare psihica buna = o viata echilibrata

19.11.2019
O stare psihica buna = o viata echilibrata

Ce inseamna sa ai o stare psihica buna? Mi-am pus de multe ori aceasta intrebare cand abia incepusem sa fac terapie psihologica si credeam ca a ajunge la stare psihica buna e in vreun fel similar cu a fi in mod constant fericit si multumit.

Odata cu maturizarea si lecturile despre dezvoltarea personala si autocunoastere am inteles ca desi o stare psihica buna este esentiala pentru sanatate, a avea o stare psihica buna nu se traduce nici printr-un optimism exagerat si nici prin vreo extrapolare bucolica a unei fericiri artificiale.

Cred acum ca a avea o stare psihica buna inseamna in primul rand sa dobandesti sentimentul ca viata ta sta in mainile tale. Englezii ii spun „grit”ori „resilience” un soi de tenacitate amestecata cu incredere in fortele proprii si rezistenta. In psihologie se mai numeste „locus intern al controlului” si desi nu toti oamenii poseda aceasta trasatura in mod natural, ea poate fi „exersata” intocmai ca un muschi. Asta inseamna sa construim in viata noastra mecanisme sanatoase de sustinere a increderii in sinele nostru, sa invatam sa cultivam fata de noi insine un discurs intern bland si incurajator si sa ne antrenam sa rememoram acele situatii in care ne-am descurcat bine si am avut rezultate pozitive in mai multe arii ale vietii noastre. Acest lucru este foarte important, pentru ca ne ajuta sa construim un autocontrol sanatos si matur, care sa ne serveasca in atingerea obiectivelor pe care ni le setam.

O stare psihica buna = o viata echilibrata 1

La mine au functionat de minune „listele de fapte bune”, pur si simplu atunci cand nu am incredere in mine referitor la un subiect, ma gandesc rapid la alte situatii oarecum similare in care m-am descurcat bine si asta imi da incredere, plus ca ma ajuta sa ma gandesc automat la acele strategii care au avut succes in trecut si incep sa le aplic automat.

 

De multe ori suntem victimele unor evaluari la care ne-am supus in urma cu foarte multi ani si pe care le-am preluat ca atare, fara sa le mai chestionam vreodata. De exemplu, una dintre clientele cu care am inceput sa lucrez recent are 51 de ani si nu a facut niciodata pana acum sport pentru ca atunci cand avea 13 ani s-a impiedicat si a cazut rostogolindu-se peste profesioara de sport, in fata intregii clase, iar aceasta i-a spus tipand sa nu mai calce vreodata in sala de gimnastica, ca nu e in stare sa faca nimic sportiv vreodata. Asa ca data viitoare cand va spuneti „eu nu sunt in stare sa fac asta” sau „sigur o sa dau gres cu acest proiect” verificati de unde vine acest gand si daca nu cumva e doar o relicva dureroasa a unui eveniment care nu mai are legatura cu cine sunteti in prezent.

O stare psihica buna inseamna si folosirea sanatoasa a starilor negative. E normal ca in fata unui proiect important sau a unei situatii periculoase sa simtim frica. Cata vreme reusim sa temperam aceasta frica si sa o folosim pentru a ne activa creativitatea, rezistenta sau reactiile rapide, ea ne este primul scut de aparare. Tot aici intra exprimarea furiei si a nemultumirilor intr-un mod clar si matur, evidentiind faptele asa cum se intampla ele. Sau impunerea si respectarea propriilor limite emotionale, prin evitarea/eliminarea situatiilor sau persoanelor care ni le incalca.

Viata echilibrata nu se rezuma la a manca sanatos si a face sport si nici nu se intampla „de la sine”. Dupa cum nici starea noastra emotionala nu se intampla „de la sine”, trebuie sa ne ingrijim nu doar de ceea ce mancam, ci si de ce gandim, cat ne odihnim si cum ne construim mecanismele automate de reactie sau actiune.

Pentru a avea un univers emotional echilibrat trebuie sa ne odihnim, sa facem pauze de relaxare si reincarcare, sa ne conectam cu emotiile noastre si sa observam ce si cum gandim, sa evitam comportamentele care ne „amortesc” sau ne agita in exces. Ma refer aici la consumul de alcool in exces  si orice substante interzise , la tot ceea ce reprezinta comportamente de evitare emotionala (mancat pe fond emotional, movie-binge, gaming-ul in exces, chiar si sportul in exces sau munca ce devine obsesie)

O stare psihica buna = o viata echilibrata 2

Ca sa avem energie sa mancam sanatos, sa facem sport, sa ne prioritizam ziua intr-un fel care sa fie satisfacator si plin de sens pentru noi avem nevoie de o baza emotionala sanatoasa, de un univers interior care sa ne faca sa credem in noi si in capacitatea noastra de a gasi un sens si o semnificatie in viata noastra de zi cu zi, in ciuda minunatei volatilitati a acesteia.

Astfel, desi probabil ca nu exista un sens sigur sau o solutie clara a vietii asa cum ne-o traim, procesul prin care reusim sa ne apropiem mai mult si mai cu blandete de noi insine, prin care reusim sa „crestem” in sinele nostru emotii sanatoase si benefice pentru noi sunt ingrediente esentiale pentru o viata care prioritizeaza binele nostru pe termen lung in fata unor impulsuri de moment. Si asta este piatra de temelie pentru o viata sanatoasa.

Index de sanatate te va ajuta sa iti monitorizezi comportamentele de zi cu zi si sa constientizezi care sunt acele comportamente sau situatii care nu servesc binelui tau pe termen lung. Gandit de o echipa de specialisti in nutritie, sport si comportament uman, aceasta platforma reprezinta un aliat obiectiv si bland cu care poti face o echipa grozava cand vine vorba despre schimbarea ta in bine.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii