Hormonii si kilogramele in plus

22.04.2020
Hormonii si kilogramele in plus

Am citit replica asta in engleza „your hormones don’t make you fat, your food does” (nu hormonii te ingrasa, ci mancarea) impreuna cu toate glumele despre „glanda” de nenumarate ori de-a lungul timpului. Cumva am simtit mereu ca femeile care au dezechilibre hormonale majore intra in lupta cu kilogramele cu un dezavantaj metabolic si am vazut-o de asemenea in procesele de slabire pe care le coordonez.

In plan personal am trecut de 2 ori pe langa niste probleme hormonale , fara sa fie nimic dramatic. Dupa ce am terminat procesul de slabire inceput la 17 ani m-am procopsit cu ceva ce in SUA se numeste lowT3 syndrome, adica aveam nivelul hormonului tiroidian T3 scazut, desi T4 si TSH erau normale. Chestiune care s-a rezolvat de la sine cand am revenit la un aport caloric normal si o viata echilibrata, fara nopti nedormite si zeci de cafele pe zi. Am simtit atunci ca sportul constant, odihna corecta si un stil de viata sanatos sunt in fapt un tratament foarte bun pentru ceea ce experimentam (oboseala, depresie, pofta accentuata de a manca zahar si fainoase, abuz de cafea pentru ca imi fluctua foarte tare energia peste zi) .

A doua oara cand m-am confruntat cu proprii mei hormoni a fost acum,  in ultimele 3 luni, cand a trebuit sa iau, la recomandarea medicilor mei, diferite tratamente hormonale. Ma temeam de toate povestile pe care le auzisem de la cliente si prietene care imi spuneau cum se ingrasasera violent in urma diferitelor protocoale hormonale si, sincera sa fiu, ma cam resemnasem cu ideea.

Pentru mine schimbarea a fost destul de mare – sunt in general o fire activa si ultimele luni au fost extrem de statice. Am facut mult mai putina miscare decat de obicei, statul in casa din luna martie nu m-a ajutat nici el prea mult si tot ceea ce simteam parea exagerat de puternic. Ca sa intelegeti, eu nu am luat nici macar pastile anticonceptionale pana in acest moment, asa ca toata aceasta schimbare hormonala a fost complet noua pentru mine. Prima data cand am luat progesteron am dormit 12 ore, de parca ma scosese cineva din priza, cam atat de puternic am resimitit amarata aia de pastiluta.

Bref, ma cam consolasem cu ideea ca o sa ma ingras si asta e, pana cand mi-am reamintit de mema cu care incepusem textul. Greutatea mea este in mod natural stabila pe la 62-64 de kilograme, fara sa fac nimic in mod special pentru asta. Practic, daca sunt decenta cu mancarea (asta inseama sa mananc normal, pe saturate, chiar sa mananc cate ceva mic dulce in fiecare zi daca am chef, dar fara sa exagerez cu cantitatile). Insa, cu toate tratamentele si statul in pat, am observat ca incep usor usor sa iau in greutate, pana spre 65-66 de kilograme. Ala a fost momentul in care am inceput sa notez ce mancam si sa imi monitorizez jurnalul alimentar. Le invat pe toate clientele mele sa faca asta si cred ca este cel mai puternic si eficient instrument de constientizare a propriilor alegeri. Despre miscare fizica nu se punea problema, practic stateam numai in pat, asa ca in prima zi stiam deja unde este problema.

Mananc in mod natural relativ civilizat, imi plac legumele si carnea si cam asta mananc fara sa fac eforturi. Daaaar, pe masura ce imi notam tot ce mancam, mi-am dat seama ca apareau (de plictiseala, nevoie de confort, anxietate care se cerea domolita) tot felul de lucruri pe care le scapam din vedere cand ma gandeam la ce mananc zilnic – linguritele de unt de arahide sau cuburile de babybell, patratelele de ciocolata neagra, mai scapam in cate o punga de fulgi de porumb cu miere si arahide (placeri personale de neinteles pentru altii, dar mie imi plac si ii rontai asa, simpli ) plus cafelele decofeinizate cu lapte, ceaiurile cu miere, biscuitii digestivi care isi gaseau loc in farfuriile mele si tot asa. Dupa prima zi imi era clar ca nu hormonii erau problema mea, ci cele 1500 de kcal pe zi pe care le mancam in plus fata de ceea ce credeam ca mananc asa, sanatos si firesc cum ma stiam eu.

Nu  judec pe nimeni, fiecare dintre noi lupta asa cum poate, insa de multe ori ne ascundem cu totii in spatele unor realitati pe care le traim, uitand insa un lucru – correlation is not causality (corelatia nu inseamna cauzalitate) .

Sigur ca dezechilibrele hormonale inclina balanta metabolica intr-un sens nefavorabil noua, uneori. Dar nu din cauza lor avem probleme de greutate, ci din cauza ca mancam prea mult.

Cand avem probleme hormonale cel mai indicat regim alimentar este unul natural, lipsit de alimente procesate.

Daca mancam DOAR legume, fructe, peste, carne, nuci, cereale neprocesate  (orez brun, hrisca, mei, quinoa, orz) si ocazional lactate cu un aport de grasimi saturate moderat (iaurt, sana, branzica proaspata de vaci slaba) va promit ca nu va veti ingrasa, chiar daca mancati normal, pe saturate.

De ce? Pentru ca in acest gen de alimentatie lipsesc sursele dense de calorii (zahar, unt, ulei, margarinele din produsele de patiserie, faina de grau) .  O alimentatie integrala este in sine saraca in calorii, bogata in fibre si ne ajuta sa ne reglam in mod natural apetitul. Daca nu ma credeti, incercati o saptamana – veti vedea ca dupa primele 3-4 zile cantitatea de mancare consumata scade in mod natural pana la un punct de echilibru in care de regula atingeti greutatea pe care o mentineti cel mai usor .

Un adult supraponderal sau obez, pentru a slabi, trebuie sa adopte un regim alimentar hipocaloric de 1100-1500 de kcal si trebuie sa faca miscare. Mai precis este nevoie de 150 de minute de activitate fizica usoara pe saptamana( mers, cilcism de agrement) pentru mentinerea starii de sanatate, iar pentru persoanele care doresc sa slabeasca este nevoie de 250 de minute de activitate fizica, dintre care cel putin 100 de minute sa fie antrenament fizic propriu-zis. Anumite categorii de afectiuni hormonale necesita programe speciale de nutritie si sport, dar despre asta voi discuta in articolele viitoare. Trebuie sa tinem cont ca 1500 de kcal inseamna cam un kilogram de legume variate, 300 g carne slaba sau peste , 300 g legume si aproape 100 g de cereale integrale pe zi, plus niste nuci si leguminoase pe zi, dupa cum tot 1500 de kcal inseamna un burger cu cartofi prajiti si un frappe . Conteaza enorm de mult de unde ne asiguram nutrientii si cum alegem sa ne hranim corpul.

Un adult sedentar consuma pe zi intre 1700 si 2000 de kcal pe zi, in functie de greutatea corporala si tipul de dieta urmat (dietele proteice „consuma” mai multa energie pentru digestia si absorbtia alimentelor fata de dietele bazate pe glucide). Ca sa slabesti un kilogram de grasime trebuie sa ai un deficit energetic de circa 7700 de kcal fata de necesarul caloric de mentinere, intr-un anumit interval de timp (de obicei 7-10 zile)

Asadar, chiar daca aveti probleme hormonale, este suficient sa faceti un calcul metabolic pornind de la aceasta valoare – sa zicem 1800 de kcal pe zi. Asigurati-va ca mancati cel mult 1500 de kcal pe zi, faceti miscare zilnic 30-60 de minute si fara un efort foarte mare veti reusi sa slabiti 2-3 kilograme pe luna. Pentru persoanele supraponderale, o reducere a greutatii corporale de doar 5% inseamna o imbunatatire vizibila a sanatatii metabolice, asa ca este nevoie doar de putin efort si realism.

De cele mai multe ori, in majoritatea covarsitoare a cazurilor, excesul ponderal are mai ales o cauza in alimentatia care depaseste nevoile metabolice ale organismului. Chiar daca sunt unele afectiuni hormonale si medicamente care „incetinesc” metabolismul, cata vreme ne concentram sa mancam echilibrat si in parametrii calorici necesari starii noastre de activitate fizica, se poate pierde in greutate. 

In urmatoarele articole voi detalia interventia de lifestyle in cateva dintre cauzele cele mai frecvente de dezechilibre hormonale, dar ca idee generala, inainte de a depune armele in fata propriului tablou hormonal, asigurati-va ca mancati cat trebuie si ca faceti sport.


COMENTARII
  • ada pe 17.05.2020 la 12:36 Răspunde

    multumesc

  • ada pe 16.05.2020 la 21:13 Răspunde

    aveti o dieta si ptr persoanele cu dezechilibre hormonale?

    • Cori Grămescu pe 17.05.2020 la 11:05

      da, putem adapta meniurile in cadrul pachetului Online diet coaching, cel de 400 de lei de pe cori.ro/magazin


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii