Antrenamentul – cum mă țin de el?

05.09.2014
Antrenament - cum ma tin de el?

Când vine vorba despre antrenament, cel mai adesea sunt întrebată „Cum mă ţin de el”. Răspunsul nu este ușor și necesită câteva aspecte clarificate legate de așteptări, posibilități, schimbări în viață. Să detaliem…

Întrebarea nu vine numai de la clientele începătoare, ci şi de la clientele care au făcut câteva luni de antrenament şi îşi pierd, pe parcurs, motivaţia.

Experiența personală

Eu însămi am reflectat adesea, în propriul meu drum în sport, cum să mă ţin de antrenament, ce anume mă face să continui, de fapt, să mă antrenez regulat.

Primul impuls era mereu să încerc ceva extrem de provocator, un program foarte greu, foarte strict şi foarte solicitant, care mă menţine „în priză” timp de vreo 3-5 săptămâni. Din păcate, însă, am descoperit, aproape de fiecare dată, că, pe parcurs, îmi pierdeam energia.

Propria mea experienţă este că am ajuns la spital la un moment dat în viaţa mea, când uitasem că sunt om şi îmi tot depăşeam limitele până am clacat fizic, hormonal, psihic şi emoţional. Mi-au trebuit 2 ani după acel episod să îmi reglez organismul la parametri funcţionali şi încă 2 ani să am un sistem hormonal funcţional.

Așteptările trebuie temperate

În activitatea mea de instructor, deşi fac sport constant de 10 ani, zi de zi, nu am reuşit niciodată să recuperez decalajul celor 20 de ani de sedentarism. Mă uit la colegele mele, instructoare venite din sportul de performanţă, care fac sport dintotdeauna şi pur şi simplu au altă musculatură, altă rezistență şi altă coordonare.

După aproape 10 ani de antrenat oameni şi format instructori, cred că problema vine din aşteptări şi planuri. Avem, făcând o paralelă cu coachingul de business, aşteptări mult prea mari de la primele luni de antrenament şi subevaluăm complet ceea ce am putea obţine în 1-3 ani de exerciţii constante şi moderate. În ceea ce priveşte forţa începuturilor, de multe ori, în antrenamentele pe care le observ la diferiţi clienţi, am senzaţia că se încearcă omorârea unei muşte cu un proiectil.

Greșeala schimbărilor drastice

Toată lumea vrea rezultate imediate, dramatice şi clare. Cei mai mulţi clienţi au în plan un orizont de 3 luni în care să slăbească, să îşi definească musculatura sau orice altceva, cu condiţia să fie vizibil şi evident. Trag, se chinuie, se înfometează, se epuizează şi se încurajează cu imagini inspiraționale care îi îndeamnă să îşi depăşească limitele. Problema este că dacă îţi depăşeşti prea tare limitele, ajungi să te pierzi într-un proces în care organismul tău nu e pregătit să se descurce.

Văd oameni care se mobilizează, inspiraţi de câte un ideal estetic sau un personaj, şi uită cine sunt. Se raportează, de regulă, la indivizi care au făcut dintotdeauna sport şi a căror viaţă înseamnă antrenament, mâncare şi odihnă. Ei le predică o poveste motivaţională că poţi orice, acum, imediat, şi că e minunat să lupţi cu tine.

Din păcate, cel mai adesea, cei care cumpără această poveste (frumoasă, de altfel) uită că în ultimii 5-10 ani nu au făcut nici măcar un minim de mişcare constant (câte 30 de minute minim, pe zi, la intensitate moderată), că au un job de birou care îi ţine în scaun vreme de cel puţin 8 ore şi apoi continuă să se vadă cu oameni tot pe un scaun, citesc o carte tot pe un scaun sau urmăresc vreun program tv, tot într-un scaun. Încercarea de a schimba brusc stilul de viață poate fi prea mult pentru organism.

Trecând la un program de antrenament prea strict și obositor, pe termen scurt, nu ajungem la rezultate. Excluzând puținele excepţii de la regulă, majoritatea oamenilor care pornesc la drum îşi epuizează mare parte din resurse în primele 3-6 luni de antrenamente, fără a avea vreun plan pentru următorii ani de antrenament.

Nu urmăriți efectele imediate

Apoi, vine întrebarea pe care o pun mereu: „La ce îţi trebuie şi ce faci peste 1 an cu programul tău?”. Aproape nimeni nu îşi pune problema în sens funcţional. Se gândesc la obiective estetice sau cantitative („vreau să slăbesc”,”vreau să dau burta jos”,”vreau să îmi subţiez coapsele”, „vreau să pun muşchi”) dar puţini înglobează antrenamentul într-un concept al utilităţii.

Antrenamentul trebuie să ne ajute să ne mişcăm mai bine, să alergăm mai bine, să pedalăm mai bine, să dansăm mai bine, să facem ceva, în general, mai bine. Şi asta trebuie să se întâmple şi peste 3 luni şi peste un an sau mai bine.

Utilitatea pe termen lung

Când îţi schimbi optica în direcţia stabilirii unui obiectiv în sens de utilitate, de evoluţie în timp şi progresie în sensul funcţionării mai bune a corpului în situaţii concrete, antrenamentul devine o parte organică a vieţii tale, care se integrează blând în viaţa ta. Odată setate premisele în acest sens, nu mai ai nevoie să îţi depăşeşti limitele cu orice preţ, ai nevoie să le testezi constant şi să le împingi cu binişorul.

Pentru că, dacă nu îţi place de tine, gras, cu coapse, celulită, fund şi alte pufoșenii corporale, din păcate, n-o să-ţi placă nici după ce slăbeşti sau scapi de coapse, burtă şi îţi întăreşti oarecum muşchii. Corpul nostru este o reflectare crudă a emoţiilor şi a felului în care ne simţim, de fapt, în cele 10 secunde de dinainte de a deschide ochii dimineaţa.

Organismul nu poate fi păcălit, motivat în engleză sau ademenit cu vreo poză a unei corp foarte atrăgător. Procesul de antrenament ar trebui să te construiască dinspre interior, asemeni terapiei psihologice, care întotdeauna se face cu linişte, în ritmul clientului. Dacă nu v-aţi duce la un terapeut intruziv, care să vă spună în şedinţele de terapie că nu sunteţi buni de nimic şi că ar fi trebuit să vă rezolvaţi problemele până acum, de ce v-aţi lăsa antrenamentul să vă transmită asta?

Ce înseamnă sportul făcut corect

Sportul e frumos atunci când te întăreşte, când te construieşte puternic şi bun, când descoperi blândeţea de a te privi cu mândrie şi înţelegere. Simplul fapt că faci sport corect, cu încredere în corpul tău şi cu atenţie asupra formei de execuţie şi a felului în care te simţi în antrenament, este suficient. Nu e nevoie de chin, de epuizare şi durere fizică.

Aşa te ţii de antrenament, cu bucurie, paşi mici, progres lent şi constant şi cu un plan pe termen lung.

Am creat o serie de diete și programe personalizate de exerciții care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potriveste!


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii