Alergarea

19.09.2014
Alergarea

Acum vreo 3 luni am inceput sa cochetez cu alergarea, ca o completare a programului meu de antrenamente. Faceam deja zilnic o ora de exercitii fizice, fie ca era vorba despre Pilates ori un alt fel de antrenament cu greutatea corpului, dar eram constienta ca alergarea va fi cu adevarat o provocare si o necesitate pentru mine.

Alergarea era o necesitate pentru ca nu aveam rezistenta in antrenamente cardio. Facand 10 ani de Pilates si antrenamente cu greutatea corpului am reusit sa am o musculatura echilibrata, dar si sa fiu extrem de concentrata asupra mentinerii permanente a unei posturi corecte.

Sunt o persoana lenta, nu am avut niciodata viteza sau detenta buna, ceea ce a facut ca ideea mea cu alergarea sa fie si mai provocatoare.

Necesitatea venea din nevoia de anduranta cardiovasculara si din nevoia unui program coerent de management al stressului. Aveam nevoie de un antrenament pentru mine, in care sa ma concentrez exclusiv asupra mea. Alta provocare a venit la vreo 3 saptamani dupa ce incepusem antrenamentele de alergare, cand am reusit sa fac o entorsa de glezna dreapta, cu ruptura partiala de ligamente si care m-a chinuit toata vara. Inca ma doare glezna, nu pot purta tocuri, dar am observat ca incaltamintea adecvata este utila si face o mare diferenta.

Fara a pretinde ca este aria mea principala de expertiza, iata cateva dintre sfaturile mele pentru a incepe sa te antrenezi corect pentru alergare:

0. Investeste in incaltaminte de calitate, te fereste de accidentari in urma sesiunilor de alergare, reduce impactul asupra articulatiilor si iti imbunatateste performanta in antrenament. Pentru fete e de asemenea esentiala o bustiera de calitate, cu nivel de sustinere ridicat.

1. Fa-ti un plan realist si monitorizeaza-l. Incepe cu 2-3 antrenamente pe saptamana, in limita timpului si rezistentei la efort. Primele sesiuni de antrenament te vor obosi, iti vor da febra musculara in zona frontala a coapsei, in partea laterala a soldului si la gambe. O baie fierbinte, o sedinta de Pilates sau Yoga si eventual un masaj vor remedia rapid problema, iar dupa primele 5 antrenamente nu vei mai simti aceleasi senzatii neplacute. Descarca o aplicatie pentru telefon sau ia-ti o bratara, te ajuta sa ai o evidenta a progresului.

2. Odihneste-te. Cand cresti nivelul de activitate fizica, e normal sa ai nevoie de mai multa odihna. Mai ales la inceput, o sa ai zile in care te simti epuizat. E normal si vestea buna e ca trec.

3. Ai rabdare cu tine. La inceput esti lent, obosesti repede, nu ai rezistenta sau tehnica. Atata vreme cat perseverezi, rezultatele apar. Alergarea e usoara si stamina se imbunatateste rapid, ceea ce te ajuta sa ramai motivat.

4. Afla de ce alergi. Intotdeauna un antrenament trebuie sa aiba o sustinere functionala, iar alergarea nu face exceptie. Eu am ales alergarea pentru ca imi place sa imi inchei ziua in aer curat, cu muzica preferata in casti si in felul asta ma relaxez. Altii aleg alergarea pentru ca vor sa slabeasca, pentru ca vor sa participe la competitii specifice, de la crosuri la maratoane sau pur si simplu pentru ca au nevoie sa isi ofere un shot de endorfine.

5. Alimenteaza-te corect. Ai nevoie de o ajustare a dietei inspre zona dietelor alcaline, cu accent pe glucide de buna calitate, un aport moderat de proteine si grasimi si multa apa. Alimentatia corecta iti va eficientiza alergarea si va reduce starea de oboseala pe care o resimti dupa antrenament.

6. Stabileste-ti o tinta. Sau un vis, cum vrei sa ii spui. Eu visez sa fac un maraton in anul 2015. Altii viseaza la un anume timp/km, la un numar de km parcursi zilnic sau la un anumit traseu pe care sa il parcurga. Toate sunt bune, alege doar care este visul pentru care tu alergi.

7. Implica-te in comunitate! Te va ajuta sa ai un sentiment bun despre tine si vei putea sa dai un exemplu pozitiv. Alearga impreuna cu copiii tai, ori cu partenerul de viata. Ia-ti prietenii si iesiti afara, veti avea doar de castigat! Dand un exemplu personal ii ajuti si pe cei din jurul tau sa fie mai sanatosi. Iar o activitate ca alergarea te poate ajuta sa cunosti oameni noi si interesanti ori sa construiesti relatii sanatoase cu cei din cercul de prieteni sau familie.

8. Persevereaza. Orice inceput e greu, indiferent de stadiul de fitness de la care pornesti. Un antrenament nou presupune o perioada de acomodare cu efortul care te ajuta sa te conectezi mai bine cu tine. De asemenea, un lucru nou pe care inveti sa il stapanesti iti stimuleaza motivatia si curiozitatea si totodata te ajuta sa ramai modest. Modestia este o virtute care, in esenta, te ajuta sa inveti lucruri noi, iar asta e un exercitiu extrem de util pentru viata de zi cu zi.

9. Citeste despre alergare. Este foarte important sa te documentezi specific pentru acest tip de antrenamente, asa ca aloca timp pregatirii teoretice. Este important sa acoperi informatii despre alimentatie, postura, strategii de antrenament sau hidratare si mai ales sa descoperi ce ti se potriveste tie.

Ca experienta personala, pot spune ca pentru mine alergarea a insemnat o provocare si o sursa de satisfactii si frustrari deopotriva. Provocarea vine din schimbarea alimentatiei, din reglarea programului de somn (aici inca sunt deficitara) si din faptul ca sunt inca lenta in alergarile pe care le fac. Satisfactiile mi-au venit atunci cand am reusit sa fac alergari mai lungi decat cele cu care eram obisnuita, sau cand am incheiat o zi complicata cu o alergare si am realizat ca ma simteam, de fapt, bine.

Tot in linia satisfactiei vine si faptul ca am luat contact cu oameni care ma inspira, de la nume cunoscute (Adrian Hadean si Andrei Rosu) pana la oameni la care ma uit cu admiratie si respect pentru dedicatia si spiritul lor frumos(merci, Bizi!). In categoria frustrarilor intra faptul ca imi scade ingrozitor performanta cand sunt obosita, cand nu mananc suficiente glucide la pranz sau mananc prea multe proteine, cand ma doare glezna sau cand, in mijlocul alergarii, trebuie sa raspund la un telefon urgent.

Sper ca in timp sa mearga toate ceva mai usor si sa ma simt mai increzatoare in fortele proprii si sa imi imbunatatesc si rezultatele, dar deocamdata ma bucur ca imi place sa alerg!

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii