7 pasi pentru imunitate

07.10.2019
1

Imunitatea este un concept pe cat de amplu, pe atat de vag . Pentru ca sistemele care ne pazesc corpul de boala sunt atat de sophisticate si de intrepatrunse, incat e foarte greu sa spunem cu precizie care ingrediente sau elemente sunt precis legate de anumite aspecte ale sanatatii noastre. Desi inca este un subiect atent studiat, exista insa un consens general despre ce ne ajuta sa ne ferim de boli.

  1. Un meniu echilibrat – atunci cand mancam sanatos, consumand in mod constant legume, leguminoase, fructe, nuci , peste de captura si carne de la animale crescute la sol si cereale integrale neprocesate avem mai multe sanse sa ne hranim corpul cu nutrientii de care avem nevoie. Cu cat limitam in meniul nostru zilnic prezenta produselor excesiv de grase sau de dulci, aportul exagerat de sare si potentiatori de gust sau al produselor de tip fast food, cu atat avem mai multe sanse sa reducem riscurile pentru sanatate asociate consumului regulat de astfel de produse (cresterea colesterolului, cresterea riscului de diabet, cresterea riscului de boala cardiovasculara si hipertensiune arteriala, cresterea riscului de supraponderabilitate si probleme articulare)
  2. Evitarea fluctuatiilor de greutate – atunci cand ne ingrasam brusc sau slabim brusc ne supunem organismul unui stress suplimentar, iar in perioadele problematice pentru imunitate (in sezonul gripelor, al bolilor contagioase sau in perioadele de poluare ridicata) riscam sa ne imbolnavim mai usor, plus ca exista multe studii medicale care arata ca cea mai buna abordare este sa ne mentinem in zona de normoponderabilitate pe toata durata vietii.
  3. Sa facem miscare, sa ne odihnim suficient si sa controlam stressul – toate aceste comportamente au un filon comun, acela al cultivarii starii noastre de bine. Desi nimeni nu poate evita situatiile complicate si solicitante din viata de zi cu zi, cu totii putem imbunatati reactia noastra ulterioara. O gandire proactiva, in care sa ne concentram pe ce putem face mai bine in viitor ne ajuta sa controlam o parte din stress, pentru ca astfel ne concentram pe gasirea solutiilor eficiente si nu pe „de ce am eu problema asta”. Apoi, exercitiile de respiratie si stretching, miscarea constienta si antrenamentele executate cu atentie asupra propriului corp ne ajuta sa contracaram efectele mentale ale stressului. Odihna de calitate este esentiala cand vine vorba de sanatate si mai ales de cresterea eficientei sistemului hormonal, existand nenumarate studii medicale care leaga o rutina deficitara de sport de o predispozitie mai crescuta la imbolnavire.
  4. Sa ne spalam pe maini cat mai des si mai corect – acest comportament este foarte util in special in sezonul racelilor, cand pentru a ne proteja de imbolnavire e important sa ne spalam des mainile, sa nu stranutam in podul palmei ci in incheietura cotului pentru a evita riscul de contaminare prin contact si sa evitam persoanele care sunt deja bolnave. De asemenea, daca noi insine suntem raciti, este indicat sa stam acasa cat mai mult, izolati, pentru a nu ii expune pe cei din jurul nostru.

Pe langa aceste categorii generale de schimbari care ne ajuta sa avem un sistem de sanatate mai bun si mai eficient sunt si cateva ingrediente despre care in timp s-a observat ca ne ajuta sa avem un sistem imunitar puternic

  1. Vitamina D – este esentiala pentru sanatatea organismului, ne ajuta sa avem nu doar un sistem imunitar eficient ci si un metabolism sanatos, o buna sanatate a sistemului cardiovascular si o functionare optima a sistemului imunitar
  2. Vitamina C – aliatul de nadejde in perioadele de raceala, dar si un antioxidant care ne mentine sanatatea si previne imbatranirea celulara, aceasta nu poate lipsi din alimentatia noastra in perioadele de risc.
  3. Seleniu – acest mineral este indispensabil bunei functionari a sistemului imunitar. Este un antioxidant ce scade stressul oxidativ in celule , reducand inflamatia in corp si crescand eficacitatea raspunsului imun.

 

Imunitatea crescuta ne ajuta in foarte multe aspecte ale vietii noastre, dar tocmai pentru ca este un sistem atat de complex nu are doar o singura solutie de sustinere . Trebuie sa avem grija la mai multe aspecte ale comportamentului nostru zilnic si in acest fel facem pasi mici in directia potrivita pentru o stare buna de sanatate.

In final, putem observa ca multe dintre solutiile pentru imunitate ne ajuta de fapt sa aratam bine, sa ne simtim bine si sa construim prin alegeri benefice succesive si cuantificabile un stil de viata sanatos.

Index de sanatate este o platforma excelenta pentru a ne mobiliza sa incepe sa facem aceste schimbari benefice in viata noastra pentru ca ne ajuta sa ne formulam un plan concret de schimbare in bine, in care zi de zi operam mici imbunatatiri in alegerile noastre, pentru a invata sa construim obiceiuri mai bune, mai eficiente, mai sanatoase si, de ce nu, mai placute .

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii