Uleiurile alimentare pe larg: măsline, floarea soarelui, vegetale şi cel de nucă de cocos

28.05.2014
Uleiurile alimentare: uleiul de măsline, cel de floarea soarelui, cele vegetale şi cel de nucă de cocos

Uleiurile alimentare de floare soarelui, măsline, vegetale, de nucă de cocos, sunt folosite în aproape toate rețetele, fie că vorbim de salate sau diverse mâncăruri gătite. Este bine să știm că, dincolo de preferințe, sunt anumite precauții la consum și există uleiuri recomandate sau contraindicate pentru diferite preparate.

Am creat o serie de diete personalizate care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potriveste!

Uleiul de măsline

Uleiul de măsline are un aport de 13,8 g de grăsime per serving de o lingură, dintre care doar 1.38 g sunt lipide saturate, adică lipidele care au potenţialul de a creşte colesterolul LDL “rău”. El conţine grăsimi mononesaturate şi varianta lui extravirgina conţine şi o cantitate corectă de polifenoli, substanţe sănătoase ce au că rol promovarea sănătăţii cardiovasculare.

Din păcate, varianta de ulei de măsline care nu este extravirgin şi presat la rece conţine 77% acid oleic, o formă lipidică ce poate accentua formarea cheagurilor de sânge. Varianta extravirgină şi de bună calitate conţine, însă, cantităţi semnificative de hydroxytyrosol, oleocanthal şi omega-3 care diminuează semnificativ riscul de boală cardiovasculară, inflamaţie şi de formare a cheagurilor de sânge.

Întrucât uleiul de măsline conţine o legătură nesăturată foarte uşor instabilă la temperaturi ridicate, el reacţionează foarte uşor cu radicalii liberi, putând trece foarte rapid în formă de grăsimi trans-, mai ales când uleiul de măsline extravirgin este folosit la gătit. 

Aşadar, pentru a ne asigura că primim toate beneficiile nutritive ale uleiului de măsline, trebuie să consumăm doar variantele extravirgine, presate la rece şi, de preferinţă, nefiltrate pentru un grad minim de prelucrare mecanică. De asemenea, putem să îl consumăm în salate sau adăugat în mâncarea gătită după ce aceasta a fost preparată termic şi răcită parţial.

Uleiul de floarea soarelui

Este folosit atât în preparatele reci cât şi la gătit şi, deşi nu are aport de vitamine, polifenoli sau aromă, este o sursă de lipide mai bună decât altele. Uleiul de floarea soarelui este bogat în grăsimi polinesaturate, care deşi sunt preferabile grăsimilor săturate, nu au beneficii la nivelul sănătăţii cardiovasculare sau pentru optimizarea profilului lipidic.

Pentru optimizarea calităţilor sale nutritive ar trebui folosit întotdeauna, atunci când nu e preparat termic, în asociere cu grăsimi mononesaturate (ulei de măsline, de in, dovleac, nuci, cânepă, struguri, etc.). Are avantajul de a putea fi folosit la temperaturi medii, fiind mai stabil termic decât uleiul de măsline şi alte uleiuri “preţioase”.

Uleiurile vegetale

Ele conţin diferite amestecuri de grăsimi mononesaturate şi polinesaturate, în variate procente. În general, este bine să nu prăjim la temperatura ridicată în uleiuri vegetale, excepţie făcând doar cele foarte stabile termic, special alese pentru acest scop.

Uleiul vegetal generic este, de fapt, un amestec de ulei de soia, porumb, canola şi floarea soarelui şi este stabil la temperatura ridicată fără să fie aibe beneficii nutriţionale speciale.

Dintre uleiurile vegetale benefice pentru sănătate şi care ar trebui incluse în alimentaţia zilnică se numără uleiul de cânepă, de seminţe de dovleac, de seminţe de in şi cel de silimarină.

Uleiul de nucă de cocos

Este un ulei vegetal saturat, solid la temperatura camerei, fiind, totuşi, o alternativă mai sănătoasă decât untul şi margarinele. Conţine cantităţi mari de trigliceride cu lanţ mediu, un tip special de grăsimi pentru care corpul “consumă” mai multă energie să le digere şi absoarbă decât aduc ele prin aport propriu, ceea ce îl face un aliat în curele de slăbire. Cu toate acestea, ar trebui consumat cu moderaţie pentru că poate ridica semnificativ aportul caloric zilnic.

Uleiul de nucă de cocos se poate folosi încălzit uşor în preparatele gătite, fiind o grăsime stabilă la temperaturi ridicate şi în diverse dulciuri de dietă, însă, cu oarecare precauţie.

Acest ulei este intens promovat de către adepţii dietei paleo, keto şi atkins.

Articolul de față a apărut în revista Glamour.


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii