Când mi s-a spus prima dată că pentru a slabi trebuie să mănânc grăsimi naturale am crezut că nu aud bine. Ani de zile mâncasem produse low-fat sau light, kilograme de piept de pui dezosat la grătar şi băusem litri de iaurt degresat. E drept că nici nu avusesem nişte rezultate spectaculoase în acest fel, mi-era tot timpul foame şi starea mea de energie era foarte scăzută.
De unde a început nebunia dietelor fără grăsimi?

Un gram de grăsime are 9 kcal, unul de zahăr 4. La un calcul simplist şi superficial cel mai eficient mod de a slăbi e să elimini grăsimile. Dacă aritmetica spune că un consum mai mic de energie duce la slăbire, din păcate organismul nostru nu ştie matematică. Eliminarea grăsimilor a devenit politică naţională în SUA. Rafturile magazinelor au fost invadate de produse fără grăsimi însă incidenţa bolilor de inimă şi a obezităţii a crescut considerabil.Pentru un popor care, statistic, ţine cele mai multe diete, americanii au cel mai ridicat grad al obezităţii morbide.
Ce rol are grăsimea în corpul nostru?

Grăsimile reglează sistemul imunitar, hormonal şi nervos. Sunt responsabile de aspectul pielii, al părului, unghiilor dar şi de calitatea muşchilor şi vaselor de sânge; influenţează fundamental funcţionarea creierului – care este în proporţie de 70% format din grăsime. Formează cea mai mare parte a membranelor celulare, intră în structura celor mai importanţi hormoni din organism şi au un rol important în reglarea apetitului.

Corpul tău are nevoie atât de grăsimi vegetale cât şi de grăsimi animale. Dintre grăsimile vegetale trebuie exclusă margarina, care este un tip de grăsime ultra-procesată, în care structura chimică este modificată prin procesare şi este extrem de nesănătoasa – are potenţial aterogen foarte ridicat. Grăsimile trebuie mâncate cât mai aproape de formă naturală, evitând grăsimile prăjite sau preparate termic la temperaturi mari(grătar).
Ce se întâmplă dacă nu mănânci grăsimi?

Printre efectele lipsei de grăsimi din alimentaţie întâlnim: depresie, constipaţie, lipsa apetitului sexual, nervozitate, foame exagerată, probleme ale pielii, părului, unghiilor, tulburări ale ciclului menstrual şi ale fertilităţii, probleme ale vezicii biliare(colecist), ADHD, diabet, boli cardiovasculare, probleme de atenţie şi memorie.

…Şi dacă totuşi, nu reuşeşti să mănânci grăsimi?

E posibil să nu depăşeşti pragul psihologic al dietelor fără grăsimi. Au fost susţinute atât de mulţi ani de nutriţionişti celebri şi vedete încât multă lume nu poate renunţă la produsele light . Din fericire, ai şi o soluţie uşor accesibilă de a consuma grăsimi sănătoase: e vorba de suplimentele nutritive şi câteva wonder foods , care pot completă o dietă săracă în grăsimi. Reţine că e vorba de cantităţi foarte mici, care nu vor afecta semnificativ numărul caloriilor pe care le mănânci zilnic, dar îţi vor aduce beneficii incredibile în ceea ce priveşte sănătatea, starea de energie şi tonusul mental.

Acizii graşi esenţiali omega 3 aduc nenumărate beneficii, însă cel mai important este protecţia sistemului circulator şi scăderea colesterolului. Ai grijă să alegi suplimente nutritive care au un conţinut ridicat de omega 3, şi care provin din surse biologice.

ALA este un tip special de grăsime care protejează sistemul nervos de atacul radicalilor liberi şi scade glicemia, fiind extrem de benefic în dietele pentru ameliorarea diabetului zaharat de tip 2 sau în cazurile de sindrom metabolic.

CLA este o grăsime care declanşează procesul de ardere a grăsimilor stocate în organism şi dă energie. Are efecte pozitive în reducerea celulitei profunde, precum şi în accelerarea metabolismului în general.

Ulei MCT – este un ulei vegetal special, întrucât conţine grăsimi săturate din surse vegetale. Stimulează metabolismul şi accelerează procesul de slăbire. Întrucât nu are gust sau miros specific, poate fi folosit în salate . Are proprietăţi termogenice, întrucât organismul nostru consumă mai multe calorii pentru a-l digera decât aportul lui caloric.

Seminţele de cânepă – sunt bogate în fibre şi acizi esenţiali omega 3 – ALA( acid alfa linoleic), cu rol foarte important în reducerea mediului inflamator în organism, scăderea colesterolului în sânge şi reducerea potenţialului aterogen. Se adaugă în salatele de legume şi se păstrează în mediu întunecat, uscat şi rece.

Seminţele de in – au efecte benefice în reducerea celulitei, prin proprietăţile de reducere a proceselor inflamatoare în organism şi de reglare a echilibrului hormonilor sexuali. De asemenea, sunt o sursă excelentă de fibre şi lingani – polifenoli cu rol de fitoestrogeni, ce protejează receptorii estrogenici de activitatea radicalilor liberi, având astfel efecte benefice în ameliorarea osteoporozei şi efecte anti-cancerigene.

Avocado – sunt fructe foarte bogate în grăsimi mononesaturate, sursă excelenţă de vitamina E şi C, fibre, fosfaţi şi potasiu, fiind totodată lipsite de colesterol. Se adaugă în sandwichuri, salate sau supe creme, fiind disponibile tot timpul anului.

Nuci, migdale, caju – conţin grăsimi sănătoase mono şi polinesaturate, care, odată ce substituie alte grăsimi din alimentaţie, pot reduce nivelul colesterolului LDL “rău” şi nivelul colesterolului total.

Peştele oceanic de captură – este o altă sursă importantă de acizi graşi esenţiali, prevenind riscul apariţiei bolilor cardiovasculare şi fiind totodată şi o importantă sursă de proteine de cea mai bună calitate, pe lângă grăsimile esenţiale pe care le putem găsi în somon, ton, macrou, sardine sau hering.

A mânca sănătos înseamnă, de fapt, a fi raţional, a mânca divestificat şi a face cele mai bune alegeri alimentare. Nu trebuie să excludem complet nicio grupa alimentară, pentru că fiecare dintre ele au rolul lor foarte important în sănătatea organismului nostru. Grăsimile nu fac excepţie, iar a mânca sănătos nu presupune să ne îndopăm cu cărnuri grase şi lactate cu un conţinut foarte mare de grăsime, ci să alegem alimente cu o densitate nutritională mare, care să ne asigure acele elemente care ne ajută organismul şi ne fac plăcere. Trebuie să mâncăm diversificat, cât mai natural, sezonier şi neprocesat.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii