Hipotiroidism, Hashimoto si ce poti face cu mancare si sport

13.08.2019

Cele mai multe dintre clientele care ma contacteaza pentru programe personalizate de slabire au probleme cu tiroida, mai precis hipotiroidism si cel mai adesea acesta este cauzat de afectiunea autoimuna Hashimoto. Iata un scurt rezumat despre ce poti face daca te confrunti cu aceasta afectiune.

Hipotiroidismul este o afectiune a glandei tiroide care nu mai produce hormoni tiroidieni in cantitate suficienta. Cauza principala a hipotiroidismului este o afectiune numita Tiroidita autoimuna Hashimoto, adica o inflamatie cronica a glandei tiroide, pe fondul unei afectiuni autoimune.

 

Alte cauze ale hipotiroidismului pot fi :

  • suprareactie la tratamentele pentu hipertiroidism (cand tiroida secreta prea multi hormoni si este necesara medicatia, la care unii pacienti pot avea o reactie agresiva)
  • interventii chirurgicale asupra tiroidei, in care sunt indepartate diferite sectoare din glanda
  • radioterapia
  • unele medicamente ( dintre cele care se administreaza in afectiuni psihiatrice )
  • diferite afectiuni congenitale
  • afectiuni ale hipofizei
  • sarcina – unele femei dezvolta hipotiroidism postpartum sau pot suferi de hipotiroidism declansat in timpul sarcinii, afectiune care creste riscul de pierdere a sarcinii si poate afecta sever dezvoltarea fatului

In acest articol vorbesc cu precadere despre hipotiroidismul de natura autoimuna, respectiv tiroidita Hashimoto, pentru ca aceasta este cea mai frecventa cauza atat in Romania cat si la nivel Mondial.

 

Hipotiroidismul (inclusiv Hashimoto) se manifesta prin :

  • Stare prelungita de oboseala
  • Senzatie de frig si somnolenta
  • Piele uscata
  • Constipatie
  • Ingrasare
  • Depresie si incapacitate de concentrare
  • Cresterea nivelului de cholesterol
  • Crampe musculare
  • Retentie de apa

 

In cazul in care aceste simptome apar, este necesar un examen clinic la medicul de specialitate. In Romania, examenul endocrinologic al glandei tiroide contine de regula o serie de analize de sange pentru determinarea nivelului hormonilor tiroidieni (T3, T4 si TSH) precum si nivelul anticorpilor antiTPO si nivelul Proteinei C reactive. Mai este indicat un examen ecografic al glandei tiroide .

 

Intrucat tiroidita autoimuna Hashimoto este o afectiune autoimuna, ea nu poate fi vindecata complet si nici prevenita, insa s-a observant ca o serie de schimbari in dieta si stilul de viata ajuta la ameliorarea simptomelor si stabilizarea fondului autoimun al bolii.

Persoanele care au tiroidita autoimuna Hashimoto pot experimenta initial o faza de hipertiroidism, in care tiroida afectata de inflamatia cronica poate secreta o cantitate mai mare de hormoni tiroidieni decat este necesar.

 

Tiroidita autoimuna Hashimoto este o afectiune autoimuna si inca nu se stie ce anume o declanseaza. S-a observant insa ca tinde sa fie asociata cu alte afectiuni autoimmune, cum sunt diabetul de tip 1 si boala celiaca. Aceasta afectiune este de 5-10 ori mai frecventa la femei decat la barbati. In cadrul acestei afectiuni, limfocitele T ataca celulele glandei tiroide, cauzand un raspuns inflamator cronic, care este detectat cel mai adesea odata cu instalarea simptomelor severe. Un screening periodic al glandei tiroide ar trebui facut cu constiinciozitate mai ales dupa varsta de 35 de ani in cazul femeilor, in cadrul examenului medical de rutina, efectuat anual.

 

Pe langa tratamentul hormonal de substitutie este utila adoptarea unei diete alimentare specific afectiunilor tiroidiene si exista cateva studii medicale care evidentiaza efecte positive ale unor suplimente nutritive pe anumite categorii de populatie, insa nu poate fi inca trasa o concluzie clara referitor la acest aspect.  Cel mai indicat este sa cereti sfatul medicului endocrinology specialist referitor la administrarea suplimentelor nutritive in paralel cu medicatia hormonala de substitutie.

 

Dieta in hipotiroidismul autoimun Hashimoto are doua caracteristici importante : trebuie sa fie anti-inflamatorie, bazata pe alimente integrale, naturale, cu o valoare nutritionala ridicata si un grad cat mai redus de procesare. Totodata, trebuie sa fie o alimentatie echilibrata, cu un continut moderat de glucide provenite din legume, fructe si partial din leguminoase si cereal integrale care in mod natural nu contin gluten. Este necesar aportul constant de proteine de buna calitate si de grasimi sanatoase, pentru a avea substratul potrivit penru buna functionare a organismului. Totodata, pentru a preveni acumularea de kilograme in plus, este nevoie ca aportul alimentar sa fie monitorizat si adaptat la nivelul varstei,activitatii fizice a clientului si a istoricului sau de slabire/ingrasare.

 

Cea mai echilibrata formula dietetica pentru hipotiroidismul hashimoto este o dieta paleo-gluten free-plant based, adica un plan alimentar bazat pe plante, din care lipsesc produsele cu zahar, lactate, gluten si cereale. Unele persoane obtin efecte benefice doar in urma eliminarii glutenului, fara sa fie nevoie sa elimine complet cerealele din alimentatie, dar pentru anumite cazuri este necesara o interventie mai stricta.

 

Oricum ar fi, ca in orice afectiune autoimuna, este nevoie sa eliminate din meniul zilnic produsele procesate – mezeluri, dulciuri, produsele de patiserie si fastfood, dar si lactatele, produsele cu gluten si derivati din zaharurile simple, cum ar fi siropul de artar, mierea, siropul de agave, sau indulcitorii de sinteza (ciclamat, aspartam, sucraloza, tagatoza etc ) .

 

Ce poti manca?

Am mai scris aici despre alimente care te ajuta daca ai hipotiroidism

  • legume ( unii medici recomanda renuntarea la alge si crucifere, precum si renuntarea la cartofi ) – salate, rosii, castraveti, ardei, ridichi, dovlecei, vinete, ceapa, usturoi, fasole verde, fasole boabe, mazare, morcov, telina, pastarnac, sparanghel, spanac, stevie, napi, cartofi dulci, andive, bame, anghinare, ciuperci, dovleac, gulii, loboda, macris, sfecla rosie, naut, linte
  • fructe – orice fruct natural este indicat in meniurile pentru hipotiroidism, consumat in cantitati moderate
  • peste, fructe de mare si carne – este important sa alegi peste de captura si carne de la animale crescute la sol sau chiar organic/bio. Opteaza pentru peste oceanic de captura, de talie mica, fructe de mare de captura (atentie la creveti in mod special, cei mai multi provin din ferme) si carne de pasare (curcan, rata, gasca, bibilica, prepelita) sau carne de ied, de miel, de vitel sau de vanat. Ocazional poti consuma carne de pui si de porc, dar atentie de unde provine carnea.
  • oleaginoase crude – migdale, nuci romanesti, nuci Brazilia, nuci macadamia, seminte de in, seminte de chia
  • desi unele persoane beneficiaza de pe urma eliminarii complete a cerealelor din dieta si un plan alimentar fara gluten usureaza efectele hipotiroidismului autoimun Hashimoto, incearca mai intai sa elimini din meniul zilnic cerealele care contin gluten (grau, orz, secara) si orienteaza-te catre mei, hrisca , quinoa si orez integral.
  • alimente bogate in probiotice naturale – kimchi, kombucha, chefir de apa

 

Fara sa fie o regula, s-a observat de asemenea ca exista o serie de suplimente nutritive care reechilibreaza nivelul mineralelor in sange, ameliorand astfel simptomele neplacute date de Hashimoto. Insa inainte de a lua aceste suplimente trebuie sa discuti cu medicul endocrinolog, pentru a afla daca ele sunt potrivite pentru tine. Acestea sunt seleniu, magneziu, zinc si B1 (tiamina)  iar daca testele de sange detecteaza o deficienta – este nevoie de testare pentru vitamina D, feritina si B12 – s-au observat ameliorari in cazul administrarii de suplimente nutritive pentru aceste deficiente.

 

Sportul joaca un rol foarte important in afectiunile glandei tiroide. Pentru a contracara acumularea de kilograme si cresterea procentului de grasime de pe corp este necesar un program constant de exercitii fizice moderate, care sa vizeze pe de o parte cresterea calitatii masei musculare si pe de alta parte cresterea rezistentei la effort cardio. Intrucat hipotiroidismul da oricum oboseala accentuata este indicat ca programul de antrenament sa fie unul variat, nu foarte intens, care sa include exercitii functionale si jogging usor sau inot. Insa el trebuie facut constant, de circa 3-4 ori pe saptamana.

 

Expunerea la soare este importanta pentru sinteza vitaminei D, asa ca alocati cel putin 20 de minute pe zi pentru miscare in aer liber.

 

Intrucat tiroidita autoimuna hashimoto este o afectiune cronica, recomandarea mea este sa mergeti constant la control la endocrinolog, sa implementati un stil de viata echilibrat si sanatos si sa nu intrerupeti medicatia data de medic. Faceti atatea vizite cate sunt necesare pentru o dozare corecta a terapiei de substitutie hormonala, asigurati-va ca va mentineti constanta greutatea in timp si nu neglijati niciun aspect dintre cele care va pot destabiliza – evitati stressul prelungit, alocati timp somnului si relaxarii, faceti-va timp pentru lucrurile care va sunt dragi si faceti constant miscare.

 

 

 

 

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii