Cum scap de pofta de dulce

03.01.2015
Cum scap de pofta de dulce

Cum scăpăm de pofta de dulce? Nu e foarte greu să aduci pofta de dulce într-o zonă controlabilă, chiar și după excesele de sărbători. Nu vă închipuiţi că oamenii care mănâncă sănătos au avut parte de un fel de operație şi nu mai au niciodată poftă de dulce. Nicidecum, pur şi simplu un plan ușor de dietă pe care îl propun poate controla poftele și evita riscurile pentru sănătate, prin alimentație echilibrată.

Întrebarea pe care o primesc cel mai des după perioada vacanţei de iarnă este cum scap de pofta de dulce este? Mai toată lumea a făcut excese alimentare şi apoi constată că deşi încearcă să mănânce mai sănătos, pofta de dulce este persistenta şi extrem de greu de învins.

Am creat o serie de diete și programe personalizate de exerciții care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potrivește!

Deşi la începutul anului ne propunem să mâncăm sănătos, corpului nostru îi pasă prea puţin de planurile noastre şi nu vrea să scape de pofta de dulce. Desigur, totul este direct cauzat în primul rând de creier și de-abia apoi de corp. Este o dependență la două nivele care trebuie depășită gradual.

Impactul negativ al zahărului ascuns

Înainte de a ne face planuri trebuie să înţelegem ce se întâmplă în organismul nostru după o perioadă de excese alimentare, abuz de dulciuri, sare, grăsimi şi alcool şi de ce, deşi raţional ştim că nu e sănătos, avem pofta de dulce şi alimente nesănătoase în continuare.

SugarRollerCoaster

În primul rând, trebuie să ştiţi că pentru adulţi este recomandat ca maxim 10% din aportul caloric zilnic să vină din zahăr, adică maxim 25 de grame de zahăr pe zi. Cutia aceea de suc la care pofteşti are 33-39 de g de zahăr în ea. Adică mai mult decât ar trebui să consumi într-o zi întreagă. Felia de cozonac, bombonica inofensivă care îţi zâmbeşte din cutie ori porţia de pizza de la ieşirea de ieri cu prietenii sunt în aceeași situație.

Toate au zahăr mult, care se adună rapid. Probabil că dacă te-ai trezit devreme, pe la ora 14 ţi-ai depăşit deja porţia de dulce care ar trebui alocată zilnic. Dar să revenim la ce se întâmplă în corpul omului care se lasă răpus de pofta de dulce.

De ce se menține pofta de dulce

Pofta de dulce este întreţinută de consumul regulat de alimente dulci, cu un grad ridicat de procesare şi un aport crescut de potențiatori de gust. Consumul crescut de dulce conduce în timp la rezistenţă la insulina, prin faptul că receptorii pentru insulina „se obişnuiesc” cu un nivel crescut al acestui hormon în sânge. Este şi mecanismul prin care de fiecare dată după ce mâncăm dulce, la câteva ore ni se face pofta tot de dulce.

images

Pofta de dulce se traduce în poftă de dulce procesat, adică tânjim după ciocolată, prăjituri, patiserie sau îngheţată. Adică dulce procesat, asociat adeseori cu grăsimi nesănătoase şi aditivi alimentari. Astfel pofta de dulce conduce şi la un nivel cronic crescut de leptina. Leptina este hormonul care induce senzaţia de saţietate şi ultimele studii arata că funcţionarea lui este perturbată de consumul cronic ridicat de fructoza, un tip de îndulcitor folosit intens în dulciurile procesate pentru gustul mai intens. În traducere, nu te saturi niciodată să mănânci dulciuri. Ceea ce cred că ştiai deja.

Pofta de dulce satisfăcută cu dulciuri procesate aduce un stress suplimentar ridicat pentru ficat, datorită modului în care organismul nostru metabolizează fructoza. Ea este zahărul folosit în industria alimentară pentru prăjituri, creme, dulciuri şi îngheţate. De exemplu, ea este cauza principală a ficatului gras de cauză non-alcoolică asă că prezintă riscuri serioase.

Pe lista efectelor negative pe termen lung se mai adaugă şi riscul ridicat de cancer de pancreas, incidența crescută a cariilor dentare, probleme cu rinichii, obezitate, diabet, boala cardiovasculară, hipertensiune arterială, dependența de zahăr, predispoziţie către Alzheimer, deficienţe nutritive şi lista continuă.

Practic, ori de câte ori ne satisfacem pofta de dulce cu un dulce intens procesat corpul nostru produce insulină în exces. Astfel, peste câteva ore avem iarăşi pofta de dulce, şi tot aşa. Intrăm, practic, într-un cerc de foame auto-întreținut şi care îşi amplifică extremele pe măsură ce trece timpul.

Dietă de echilibrare ușoară

Deci, ca să scăpăm de pofta de dulce trebuie să avem un plan de reducere a aportului de zahăr zilnic şi înlocuirea acestuia cu glucide complexe şi fibre. Trebuie să ne hidratăm bine, cam 2-3 litri de apă pe zi. Timp de 3-5 zile e bine să consumăm la micul dejun 5-8 linguri de muesli și la 2-3 ore de la micul dejun să mâncăm 2 fructe dulci.

La prânz e bine să mâncăm legume mai dulci, morcov, mazăre, praz, împreună cu 1-2 cartofi şi eventual ceva carne slabă. Apoi, gustarea a doua a zilei ar trebui să fie un fruct mai puţin dulce, de exemplu o portocală sau o mandarină. La cină, mâncăm 2-4 linguri de orez integral, puţină mazăre sau o salată asortată şi din nou ceva proteine slabe, de exemplu pește sau curcan ori tofu dacă suntem vegetarieni.

Exerciții și alimentația pe termen lung

După 3-5 zile de „reabilitare” a organismului, începem să facem mişcare uşoară. Mers alert, pilates, exerciţii uşoare de tonifiere care să ne ajute să sensibilizăm receptorii la insulină. E important că încă 3-5 zile să nu forţăm suplimentar organismul pentru că ne va arunca din nou în cercul de poftă-foame din care tocmai încercam să scăpăm.

Apoi, ar trebui să începem să corelăm alimentaţia cu nivelul de efort fizic şi cu obiectivul de greutate, jonglând cu cantitatea de cereale, legume şi fructe consumate zilnic.

Am creat o serie de diete și programe personalizate de exerciții care te pot ajuta. Intră pe magazin și comandă dieta sau programul care ți se potrivește!

În mod normal, dacă timp de 3 săptămâni reuşim să ne acoperim necesarul de glucide din cereale integrale neprocesate, cartofi, legume dulci şi fructe, mecanismul poftei de dulce şi al foamei se reglează şi ne putem menţine mai uşor alimentația în parametri sănătoşi.


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii