Belief: What It Means to Believe and Why Our Convictions Are So Compelling – Review

10.09.2018

M-am apucat sa citesc aceasta carte, „Belief: What It Means to Believe and Why Our Convictions Are So Compelling” scrisa de James E. Alcock intr-o perioada in care nu aveam in mod deosebit chef sa citesc beletristica si nici lecturile mele din zona de psihoterapie si psihanaliza nu ma mai atrageau foarte tare. Iata de ce iti recomand sa o citesti si tu

Belief e o carte extraordinara de cazuistica stiintifica, inainte de orice altceva. Face referire la foarte multe studii stiintifice si cercetari sociologice si este o extraordinara unealta de intelegere a mecanismelor care ne formeaza credintele.

Cartea discuta despre mai multe tipuri de credinte, de la perceptia pe care o avem noi insine despre noi, pana la modul in care percepem tot felul de experiente externe, interactiunile cu ceilalti si mai ales modul in care ceea ce credem modifica modul in care percepem viata de zi cu zi. Apoi, trece prin psihologia credintei, a fanatismului si chiar a deciziei sinuciderii, intr-un periplu informational exhaustiv ce analizeaza modul in care raspunde sistemul nostru nervos la stimulii care ne formeaza credintele.

Partea cea mai interesanta pentru mine a fost aceea in care mi-am dat seama cat de vulnerabile si supuse erorii sunt credintele noastre, cat de usor e, cu alte cuvinte, sa credem lucruri foarte gresite, din ce in ce mai gresite si mai distructive. A fost un dus rece sa inteleg cum creierul nostru afecteaza amintirile pe care le pastram ca sa se suprapuna matricei de credinte si totodata asta m-a facut sa reflectez adanc la cateva dintre amintirile cele mai pretioase pentru mine, etape de viata in care am ramas blocata sufleteste mult timp si pe care le-am creditat cu foarte multa importanta in dezvoltarea mea ca adult.

Acum, dupa lectura aceasta, impreuna cu celelalte carti pe care le-am citit vara asta, indraznesc sa sper ca imi pot privi propriile amintiri si credinte dintr-o perspectiva a indoielii si asta ma face sa ma simt mai bine. Maturizarea presupune pentru mine renuntarea la acele tipare adeseori inconstiente la care invatam sa apelam in viata de copil si inlocuirea lor cu ceea ce inseamna o viata traita constient, interogandu-ne permanent reactiile si calibrand pas cu pas raspunsul nostru la diferiti stimulti. Aceasta carte, scrisa intr-un limbaj stiintific, oarecum arid si concis, a fost o serie lunga de „A-Ha moments” pentru mine si nu de putine ori m-am gasit dandu-mi cate o palma peste frunte in timp ce citeam.

Pe scurt, recomand sa o cititi. Pe lung, va recomand sa aveti cate un carnetel langa voi in care sa va ganditi de cate ori in viata voastra ati lasat propriile credinte si amintiri sa va saboteze.