Eliberare de obiceiuri si schimbare

22.09.2014

Mare parte din procesul de schimbare pe care il parcurgem ca sa ne remodelam corpul incepe, de fapt, cu o schimbare in plan psihologic. Porneste de la o nevoie „vreau sa arat mai bine” sau „vreau sa slabesc” sau „vreau sa alerg un maraton” care, uneori, se traduce mai degraba prin „vreau sa fac ceva sa ma simt mai bine in propria mea viata”. Aceasta nevoie este primul pas spre eliberarea de obiceiuri. Obiceiuri care ne-au adus in stadiul de a nu ne place viata noastra sau propriul nostru corp. Asupra acestor obiceiuri reflectez azi, intr-o zi in care si eu insami am lasat in urma un bagaj mare de obiceiuri, dar despre asta, putin mai tarziu.

Exista o teorie a schimbarii elaborata de Proshaska si DiClemente. Pentru cei pasionati de psihologie, e o lectura utila si bine organizata. In esenta, aceasta teorie spune ca pentru a reusi sa te schimbi, trebuie nu doar sa fii intr-o faza potrivita a vietii ci si sa intervii responsabil si constient in propria ta schimbare. Aceasta fraza, cand am citit-o prima data, am tradus-o cu „pentru a te schimba, trebuie sa iti faci un plan si sa te tii de el” dar, ceva mai tarziu, as vrea sa nuantez. Pentru a te schimba trebuie mai intai sa identifici in comportamentul tau care sunt factorii care declanseaza un sir de evenimente ce te imping la un anume comportament. De exemplu, daca eu am o pasiune nebuna pentru popcorn, mersul la film se va finaliza cu o punga de popcorn inghitita pana la jumatatea acestuia. Toata sala mananca popcorn in jurul meu. Si nici daca o sa mananc o masa consistenta inainte de a merge la film, nu o sa imi dispara pofta de popcorn (e si un studiu facut in acest sens). In acest caz, evenimentul declansator este filmul si consecinta este ca voi inghiti 770 de kcal dintr-o punga de popcorn si o portie zdravana de sare. Solutia nu este sa ma abtin sa mananc popcorn, ci sa vad filmul acasa.

Acest exemplu, pentru mine, a insemnat schimbarea atitudinii in consilierea in nutritie si antrenament. Daca intervii prin schimbarea obiceiurilor inainte ca lantul de evenimente sa se declanseze, procesul de schimbare este mai usor de parcurs si de mentinut. Trebuie, deci, create obiceiuri noi si sanatoase. Dureaza intre 30 de zile si 3 luni sa scapi de un obicei nesanatos si sa il inlocuiesti cu unul bun, dar dureaza cateva luni bune sa iti reorganizezi si lanturile de actiuni care te conduc spre un rezultat pozitiv. Din cauza asta nu functioneaza in general „daca ti-e pofta de dulce, mananca fructe”, pentru ca, pe langa evidenta diferenta de gust, cand apare pofta de dulce, lantul de evenimente este deja declansat si foarte greu de intrerupt.

In plan personal, acest proces de schimbare poate fi aplicat si in mentinerea unor decizii pe termen lung, fara sa aiba legatura doar cu alimentatia. Cand ne hotaram sa ne insanatosim relatiile personale si sa scapam de oamenii toxici din viata noastra, aplicam in subconstient un mecanism similar. Cand decidem sa practicam auto-aprecierea, nu ne mai punem in situatia de a avea o parere proasta despre noi SCHIMBANDU-NE ACTIUNILE. Si relatia merge si in sens invers: daca viata mea este aglomerata de persoane care mai degraba ma deranjeaza si reprezinta o sursa de zgomot, probabil ca nici in plan alimentar/sportiv lucrurile nu stau prea grozav, ca mecanismul general al schimbarii nu este chiar functional sau armonios.

Am ajuns la concluzia asta incercand o perioada sa alerg. In fiecare zi imi propuneam sa merg afara la alergare, imi planificam chiar si in agenda acest eveniment. Cu toate astea, timp de o luna, am realizat ca asta ori nu se intampla, ori daca se intampla era o experienta chinuitoare. Analizand putin lucurile, mi-am dat seama ca eram de fapt atasata de un proces care se manifesta in felul asta „zgomotos si deranjant” in mai multe aspecte ale vietii mele. Asa ca am inceput sa imi schimb actiunile si sa intervin in comportamentele pe care am vazut ca le practic in fazele lor incipiente. In felul acesta, am reusit nu doar sa imi fixez si sa imi respect ora de alergare, dar sunt mult mai constienta de procesul pe care il parcurg. Stiu acum ca obisnuiam sa iau pranzul foarte tarziu. Asa ca mananc o masa de pranz cu alarma fixata la ora 12.30, ca sa am timp pentru digestie, gustarea de amiaza si sa imi pot face alergarea la ora 19.30 cu organismul pregatit pentru asta.

In procesul cu alergarea si constientizarea comportamentelor mele am ajuns si sa fac ceva ordine in viata personala, am rarit contactele cu oameni care nu rezoneaza cu acest mod „constient” de a exista. Nu pentru ca am vrut ci pentru ca asa a iesit. Uneori a fost un proces placut si eliberator, alteori a fost dureros si trist. Am devenit mai constienta de emotiile negative care imi populeaza viata si am invatat sa le traiesc intr-o forma completa atat pe acestea, cat si pe cele pozitive. Am inteles ca actiunile practicate constant si constient schimba nu doar obiceiuri, ci reconstruiesc o intreaga structura comportamentala.

Pentru lectura suplimentara puteti cauta Transtheoretical Model of Change, Lifestyle Management sau psihologia schimbarilor atat pe google cat si in diverse carti self-help.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii