Sabotorii in dieta – de ce nu ne sprijina cei dragi si cum ne ajutam singuri

18.07.2021
Sabotorii in dieta - de ce nu ne sprijina cei dragi si cum ne ajutam singuri

Cred ca cel mai des sunt intrebata cum „rezistam” in fata tentatiilor din familie sau din zona sociala atunci cand vrem sa slabim. Am observat in timp ca majoritatea femeilor cu care lucrez au in realitate o baza de informatii corecte despre slabire, insa cel mai des se confrunta de fapt cu mecanisme de sabotaj din partea familiei sau prietenilor, ceea ce face ca urmarea unui plan alimentar de slabire sa devina chinuitoare, daca nu chiar imposibila.

Daca am trai intr-o lume ideala, in momentul in care noi insine constientizam ca avem nevoie sa slabim si pentru asta ne modificam alegerile alimentare si incepem sa facem sport, in jurul nostru ar trebui sa apara o retea de bune intentii, in care oamenii dragi ne sustin alegerile, ne incurajeaza, ba chiar ne dau cate un imbold de motivatie atunci cand noi ne pierdem din energie. Sigur ca astfel de comportamente din partea cercului apropiat de cunostinte exista in cazul celor mai norocosi dintre noi, dar foarte frecvent aud de la clientele mele ca se lovesc de tot felul de obstacole. Realitatea trista este ca procesele noastre de slabire sunt destul de mult influentate in rau de presiunea execitata chiar de oamenii cei mai apropiati de noi.

 

Iata cateva dintre cazurile cele mai intalnite de mine si ce am observat ca functioneaza chiar si in aceste situatii destul de nefericite .

  • Tu vrei sa urmezi o dieta, dar cei din familie cumpara constant dulciuri si snacksuri nesanatoase, care te saboteaza atunci cand incerci sa mananci pentru slabire. 

Aud asta foarte, dar foarte des cand vine vorba de dietele de slabire. Copiii sau partenerii de viata nu accepta sa faca nicio concesie in privinta obiceiurilor de familie. Aceasta situatie apare in casele in care nu se cultiva un climat de empatie fata de nevoile celorlalti si sistemic cineva isi incalca propriile limite pentru a raspunde solicitarilor din familie.

Pe termen scurt, puteti interveni in felul urmator – stabiliti un interval determinat de timp in care le comunicati celor din jur ca aveti realmente nevoie de sprijinul lor, sa zicem o luna, timp in care ii rugati sa nu cumpere in casa dulciuri sau produse care va ispitesc. Le spuneti clar si faptul ca  ca intelegeti  ca ei nu sunt la dieta, asa ca  le propuneti sa mergeti de „X” ori pe saptamana la cofetarie sau la inghetata in asa fel incat si poftele lor sa fie acoperite. In felul asta veti putea sa va stapaniti mai usor poftele si aveti sanse mai mari sa urmati o dieta de slabire.

 

In acest fel se creeaza doua premise pozitive – prima, cea in care „uniti” familia in jurul ideii de sprijin reciproc, si doi, creati o experienta mai deosebita pentru situatiile in care se doreste a se consuma dulciuri sau produse nu tocmai dietetice. Asta rezolva problema consumului cronic de astfel de produse, pentru ca in principiu daca nu abuzam de ele, ne putem rasfata din cand in cand cu ele mai ales daca nu avem ca obiectiv slabirea activa.

 

Pe termen lung, puteti modula preferintele alimentare din familie in directii mai sanatoase, puteti discuta in familie despre cum va puteti sustine reciproc si sa incepeti sa construiti modalitati mai sanatoase si mai eficiente de comunicare.

 

Cata vreme veti mentine un climat plin de iubire, dar ferm, lucrurile se vor aseza, pana la urma. Nu e usor, insa.

 

  •  Tu vrei sa urmezi o dieta, dar toata familia ta  are un stil alimentar dezechilibrat si incep sa te critice pe tine sau sa iti spuna de-a dreptul ca nu o sa reusesti sa slabesti

Se intampla din pacate foarte frecvent acest gen de presiune din partea familiei, doar nu degeaba se spune ca obezitatea circula in familie.

Aici trebuie ca tu sa intelegi ca prin schimbarea cutumelor alimentare se simt ei insisi judecati si este o reactie fireasca de „peer pressure”, presiunea majoritatii. Cand tu decizi singur sau singura sa iti schimbi stilul de viata, ei simt ca provoci status-quo ul de familie si asta ii ataca involuntar.

Desi nu e usor, in situatia asta te va salva putina diplomatie – nu face prea mare tam-tam in legatura cu decizia ta de a manca diferit, mananca la ore diferite fata de restul familiei si, foarte important,

construieste-ti un cerc de suport real, sanatos, in afara familiei.

Fie cu niste prieteni care iti impartasesc viziunea si te incurajeaza sa schimbi ceva, fie in comunitatea Yummdiet.com in care nutritionistii si membrii comunitatii se sprijina si se incurajeaza pas cu pas. Nu intra in conflict cu cei apropiati, daca incep sa puna presiune pe tine evita efectiv discutiile in contradictoriu spunand ca nu doresti sa impartasesti cu ei motivele tale si ca e ok ca ei nu iti impartasesc viziunea, dar ca ii rogi sa te lase in pace.

In timp, se vor aseza lucrurile, dar primele reactii sunt adeseori de respingere si au conotatii violente.

 

  • Prietenii tai nu au nicio preocupare in zona de dieta si sport si prefera sa socializeze doar la mese, gratare, fast food  sau sprituri. 

Asta e o parte greu de gestionat , mai ales daca esti adolescent sau tanar adult, cand presiunea celor din jur e foarte greu de gestionat. Este firesc sa vrei sa te integrezi in grupul tau de prieteni si e firesc sa vrei sa apartii unei comunitati, suntem construiti emotional asa. La fel ca si in familie, daca grupul tau de prieteni este construit asa, ca sa nu iti creezi frustrari ne-necesare, adopta o strategie smart in relatia cu ei.

Primul pas este sa faci alegeri mai sarace in calorii atunci cand iesiti in oras – adauga salata la orice comanda si limiteaza sursele goale de calorii – fara cartofi prajiti, fara sosuri, mananca doar 2 felii de pizza in loc de o pizza intreaga. Opteaza pentru sucuri light in loc de bauturi acidulate cu zahar. Daca se sta la baut, opteaza pentru votca sau gin cu apa minerala si lamaie si bea pentru fiecare pahar de alcool, 2-3 pahare de apa. In felul asta nu faci nici opinie separata si nici nu te indopi cu calorii goale din alcool si sucuri.

Pe termen scurt e foarte eficient sa nu mergi la astfel de evenimente flamanda, chiar ajuta sa mananci inainte de a pleca de acasa o masa echilibrata, bogata in proteine si legume consistente.

Pe termen lung, e foarte util sa iti diversifici cercul de prieteni. Toti avem si gasti de „distractie” si gasti in care preocuparile sunt ceva mai sanatoase sau rafinate. Nu e nimic in neregula sa „zbori” de la un grup de prieteni la altul, pana la urma cu cat ai mai multi amici, cu atat e mai amuzanta si mai interesanta viata, iar tu nu mai trebuie sa suporti atata presiune daca cumva doresti sa te comporti altfel de cat ei.

Si in situatia asta, care e culmea mai greu de gestionat de catre adulti decat cea din familie, ajuta foarte mult, esential chiar, aderarea la comunitati in care sa iti gasesti sprijin emotional, incurajare si suport informational obiectiv. Te va ajuta sa te conectezi cu aceste zone mai echilibrate si mai sanatoase si nu vei mai resimti presiunea de a te conforma grupului, gasind astfel si resurse interne ca sa nu ii critici pe ei pentru ca se intampla sa aiba alta filosofie de viata decat tine. Practica centrarea pe tine, empatia fata de ei si nu lua personal presiunea grupului, are mutl mai mare legatura cu ei, decat are cu tine.

 

In realitatea complicata a vietii de familie si a relatiilor cu prietenii, nimic nu e de fapt in alb sau negru. Singura modalitate functionala, eficienta, de a naviga aceste provocari e sa invatam sa avem grija de noi cu dragoste si blandete, sa fim fermi in legatura cu limitele si nevoile noastre si sa reusim sa ne inconjuram in timp de oameni care sunt mai aliniati cu nevoile noastre si mai respectuosi cu alegerile noastre de lifestyle. Nu este niciodata un singur raspuns sau o singura cale de urmat, si tot ce putem sa facem e sa alegem ceea ce ne face noua bine.


COMENTARII
  • Mihaela pe 19.07.2021 la 11:34 Răspunde

    Ești minunată! Aș vrea să spun cum am reușit eu să rezist tentațiilor, de vreo 15 ani. Mi se pare un pic egoist să cerem celor apropiați să aibă aceleași alegeri alimentare ca și noi, adevărata putere, din interiorul nostru, se manifestă atunci când reușim să ne setăm mintea, să nu-și dorească anumite alimente pline de calorii. Nu există „mi-e poftă de leșin, nu pot rezista tentației”. Nu, nu se moare de poftă, organismul nu are nevoie, doar mintea cere, vrea…
    Acum pot sta cu toată familia la masă, am grijă să existe întotdeauna salate și supe în meniu, astfel încât să am alegerile mele alimentare, și toată lumea este mulțumită.


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii