Dulciuri, dieta si alti demoni

10.09.2018

Dulciuri si dieta de slabit, ce facem cu ele? cum le impacam? Asta ma intreaba mai mereu clientele si cele care ma urmaresc pe Instagram sau Facebook. Cum scapam de pofta de dulce, cand putem totusi sa mancam dulciuri daca suntem „la dieta” si in ce fel impacam placerea de a manca dulciuri cu dorinta de a fi slabe, suple si in general perfecte, macar in capul nostru, daca nu in realitate.

Iata cateva lucruri pe care trebuie sa le stii daca vrei sa scapi de pofta de dulciuri sau macar sa impaci dieta cu dorinta de a manca dulciuri.

In primul rand, o pofta accentuata de a manca dulciuri inseamna ca dieta nu este foarte bine echilibrata, cel mai probabil fie te infometezi, fie ai prea putini carbohidrati sanatosi in meniul zilnic si corpul tau incearca sa iti transmita niste semnale sa iti reglezi odata alimentatia. In partea a doua a articolului voi vorbi si despre solutii, deocamdata sa vedem ce inseamna o pofta accentuata de a manca dulciuri.

In al doilea rand trebuie sa stii ca si in situatia in care ai o alimentatie echilibrata, sanatoasa si bine reglata caloric tot o sa ai din cand in cand pofta de dulce, iar cei care au o viata echilibrata mananca si ei din cand in cand dulciuri. Diferenta e data de intensitatea senzatiei de pofta si de cantitatea de dulciuri necesara pentru a potoli pofta de dulce, dar cu totii mancam in mod constant cate ceva dulce.

In al treilea rand, perioadele in care esti la  „dieta” si te infometezi atrag dupa sine niste schimbari in organism: prima si cea mai nesuferita este ca iti este mult mai foame decat inainte. Sunt studii facute asupra acestui lucru si s-a constatat ca in urma unei „diete” sever restrictionate caloric, subiectii percep senzatia de foame cu 30% mai accentuat decat cei care nu tin in mod uzual diete. Apoi, atunci cand te infometezi, organismul tau invata sa se adapteze aportului caloric mic si sa functioneze chiar si in aceste conditii. Asta inseamna ca ori de cate ori o sa mananci semnificativ mai mult decat nivelul la care ai obtinut o scadere accentuata in greutate (orice mai mult de 1.5 kg pe saptamana e o scadere accentuata in greutate, apropos), o sa te ingrasi accelerat .

In al patrulea rand trebuie sa mai stii ca dulciurile sunt „trigger foods”, adica acele alimente care, odata consumate, vor declansa nevoia de a manca tot aceeasi categorie de alimente, in cantitate tot mai mare. Mai simplu spus, daca mananci dulciuri, data viitoare cand o sa ti se faca foame o sa poftesti tot la dulciuri, dar mai multe :) . Spre deosebire de dulciuri, daca mananci o masa care contine multe legume, un cartof sau orez, niste grasimi sanatoase si ceva carne de buna calitate, data viitoare cand o sa ti se faca foame o sa vrei sa mananci tot ceva echilibrat, dar cantitatea de mancare consumata tinde sa scada de la sine pana intr-un punct de echilibru.

Acum ca stii care e treaba cu pofta de dulciuri si cu dietele, iata ce solutii ai ca sa impaci dieta cu dorinta de a manca dulce .

Inainte de toate, renunta la dietele de infometare. Pe termen lung cei care tin frecvent diete sever hipocalorice ajung sa fie mai grasi decat oameni cu greutate similara, dar care nu tin niciun fel de dieta. Pe termen lung, acest comportament de „yo-yo dieter” (slabesti brusc, te ingrasi brusc in mod repetat) iti distruge sistemul hormonal, pielea si compozitia corporala si te face sa fii mai grasa decat daca nu ai face absolut nimic. Un interval caloric rezonabil pentru slabire sanatoasa este in zona 1600-1800 de kcal pe zi, larg suficient pentru un meniu echilibrat si eficient pentru a atinge o greutate sanatoasa.

Apoi, regleaza compozitia meniului tau de zi cu zi. Stiu ca e la moda sa mananci carne cu salata, dar din punct de vedere al echilibrului nutritional, se recomanda sa ai o dieta bazata pe plante, adica sa mananci cat mai multe legume, variate, ceva grasimi sanatoase, leguminoase si putina carne. Asigura-te ca la fiecare masa principala mananci 250 de g de legume diferite, adauga la mesele de dimineata si de la pranz cate o felie de paine sau un cartof mic sau 3-4 linguri de orez si o bucata cat o jumatate de palma de carne de buna calitate si o sa simti in 2-4 zile ca pofta de dulce scade in intensitate.

In al treilea rand, intelege-ti corpul. Ca femeie, inainte de ciclu o sa ai oricum pofta de dulce. Cand suntem obosite si stresate, o sa ne ceara corpul dulce. Asigura-te mai intai ca nu-ti e foame, adica mananca ceea ce stiai tu ca trebuie sa mananci de fapt, bea un pahar de apa si apoi poti sa mananci si ceva dulce, ca nu o sa patesti mare lucru. De ce? Pana mananci mancare integrala, sanatoasa, bazata pe legume si bei apa, iti alimentezi corpul cu nutrienti si iti potolesti pofta de mancare cu…mancare sanatoasa. Apoi, daca iti e in continuare pofta de ceva dulce, o sa iti potolesti pofta foarte repede, cu doar 1-3 lingurite de prajitura sau inghetata sau orice mai poftesti tu, iar asta nu are vreun imact urias in economia unui plan alimentar.

In ultimul si cel mai important rand, asuma-ti decizia de a manca dulce. Nu esti stapanita de vreun demon malefic, nu ti-a pus nimeni un pistol la tampla, tu singurica ai ales. In momentul in care incepi sa-ti asumi responsabilitatea alegerilor in viata de zi cu zi lucrurile scapa de incarcatura de vinovatie si incepi sa te gandesti la consecintele alegerilor tale. Atunci cand iti transmiti ideea ca „nu pot  sa ma abtin” incearca sa o inlocuiesti mental cu ” Am ales sa mananc acest dulce”, in momentul ala creierul incepe sa functioneze putin diferit si in timp te va conduce spre reactii ceva mai echilibrate si mai mature.

Ca sa ajungi sa controlezi pofta de a manca dulce este nevoie de o interventie in felul in care te alimentezi si in felul in care gandesti. Dureaza 3-7 zile sa scapi de pofta de dulce, in sens biologic, daca vrei, insa cel mai frecvent povestea cu pofta de dulce vine din pricina ca ne rasfatam, ca alegem sa ignoram obiective pe termen lung pentru satisfactii de moment si pentru ca, de fapt, nu ne place procesul de a ne insanatosi dieta alimentara si stilul de viata.

Uneori e mai simplu sa ne concentram pe lucrurile care ne lipsesc, pe nefericirea pe care o simtim pentru ca asta e mai usor de suportat decat efortul necesar de a ne schimba. Sa iti prepari mesele, sa te duci la sala de sport, sa bei apa, sa te odihnesti, sa ai o viata echilibrata, toate necesita efort constant, zi de zi. Pana nu o sa invatam sa ne indragostim de procesul de a ne remodela comportamentul alimentar, vom gasi mereu cate o prajiturica buclucasa care sa ne dea planurile peste cap, mai ales daca nu pricepem ca alegerea e la noi si ca nimic in viata nu vine de la sine (poate doar lucrurile rele, alea se intampla mereu de la sine).

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii