Adi Raduta, campion de motocross la antreprenor

19.12.2017
motocross

Motocross-ul a insemnat pentru mine o provocare cum nu speram sa mai am. Am inceput acest sport tarziu, la 33 de ani, fara sa am experienta anterioara cu motocicleta. Am avut norocul sa dau peste Adi Raduta, cel care mi-a ghidat parcursul ca sportiv amator. Acest an a insemnat multa munca, doua drumuri pe saptamana catre Ciolpani, acolo unde se afla circuitul Top Cross TCS si mult lucru cu mine. Mi-am infruntat fricile, mi-am depasit limitele si am invatat cat de departe pot merge in siguranta. Si in permanenta, de cand am urcat pe prima motocicleta, mi-am dorit sa fi avut ocazia sa incep sportul asta din copilarie. 

La Adi Raduta am admirat mereu disciplina de fier si o abordare tehnica a antrenamentelor care este aproape austera, dar foarte benefica pentru noi, cursantii incepatori care abia iau contact cu acest sport. Imi dau seama, acum, dupa primul sezon de motocross, ca tocmai aceasta rigoare a lui m-a ferit de accidentari si m-a invatat sa descopar treptat si sigur bucuria data de motocross.

1.Cum a inceput pasiunea ta pentru sportul pe doua roti? Ce te-a inspirat sa incepi motocross-ul si mai ales ce te motiveaza sa continui?

De cand ma stiu am fost pasionat de tot ce avea motor: masini, camioane, utilaje si motociclete; de motocross m-am indragostit pe la varsta de 8 ani, pe atunci locuiam in Spania cu parintii mei si am avut ocazia sa vad un copil cum se antrena pe o motocicleta de motocross. Acela a fost momentul in care mi-am dat seama ca imi place si ca imi doresc sa fac si eu asta. Ceva timp mai tarziu tatal meu mi-a facut cadou o motocicleta de enduro de 50cc, mi-a dat-o dezasamblata intr-o cutie si mi-a spus “daca vrei sa te dai cu ea, trebuie sa ti-o asamblezi singur”, asta am si facut dar a durat vreo 2 saptamani.

La varsta de 14 ani l-am cunoscut pe Ciprian Popescu, el ne-a facut si initierea in motocross si tot cu el am participat la primele competitii de motocross in campionatul national. Initial lucrurile au inceput in joaca, iar apoi au devenit din ce in ce mai serioase, i-am cunoscut pe fratii Cociu ce aveau un antrenor rus foarte bun si asa am intrat si noi (eu si Julian, fratele meu) intr-un program de pregatire mult mai complex. Am inceput sa participam la competitii internationale si in campionatele altor tari pentru ca nivelul era mult mai bun si asta ne ajuta sa evoluam mai mult.

Pentru mine acest sport este un stil de viata si imi place, am un program de pregatire, imi stabilesc mereu noi obiective si muncesc pentru a le atinge, iar asta ma motiveaza.

motocross

2. De cand ati inceput constructia circuitului de motocross de la Ciolpani si in ce faza este acest proiect acum?

Constructia circuitului a inceput in 2001 la initiativa tatalui meu si a lui Ciprian Popescu. De atunci circuitul si baza sportiva au trecut prin mai multe etape de modernizare. Au fost organizate etape de campionat balcanic,campionat european, campionat mondial, campionat mondial sidecar.

Am infiintat si scoala moto pentru adulti si copii, iar la inceputul acestui an am reinnoit flota, accentul punandu-l pe 25 motociclete noi pt copii. Investim in continuare pt a le oferi sportivilor cele mai bune conditii de antrenament si, in acelasi timp, continuam eforturile de dezvoltare a motocrosului in Romania.

3. La ce varsta pot incepe copiii lectiile de motocross si ce ar trebui sa stie parintii despre acest sport?

De obicei le recomand parintilor sa-i aduca la varsta de 5 ani, este o varsta potrivita pt a incepe. Sigur, se poate practica si la varste mai fragede, insa acolo exemplele sunt relativ singulare. Multa lume percepe motocrossul gresit, il considera periculos. Orice sport ai face tot exista riscul de accidentare, dar in motocross, daca exista disciplina si respect fata de acest sport se diminueaza foarte mult riscurile. Devine periculos atunci cand incepi de unul singur si vrei sa inveti pe propria piele. Ar mai trebui sa stie ca este un sport foarte complex, pilotezi o motocicleta de aprox 100kg, zbori intre 15-40 m lungime, fiecare mana si picior are una sau doua comezi de executat in permanenta, te solicita fizic si mental mult –  nu esti un simplu pasager!

motocross

4. La ce le este util copiilor motocrossul?

Consider ca sportul, in general, ii este foarte util oricarui copil. Daca vorbim strict de motocross, mai ales de practicarea lui la nivel competitional sau de performanta, acest sport formeaza caractere puternice.

Motocross-ul te invata sa muncesti si sa castigi, te invata si sa pierzi, te disciplineaza, te resposabilizeaza, lucruri pe care copiii in ziua de azi nu prea le mai fac si parinti nu stiu ce sa mai faca sa-i ia din fata calculatoarelor, a jocurilor si mai rau cluburi si anturaje gresite.

5. Adultii care nu au experienta de motociclism cum pot incepe sa practice motocross si care sunt handicapurile peste care trebuie sa treaca in practicarea acestui sport?

Orice adult poate invata sa practice motocross, indiferent de varsta sau experienta, la scoala avand programe pentru orice categorie de cursant. Cei care nu au avut contact cu motociclete pana acum pot aplica pentru un program de initiere in motociclismul offroad, cei care au mai mers cu motocicleta dar doresc o rafinare a tehnicii de pilotaj gasesc la noi modalitati pentru a-si depasi nivelul actual.

Exista si programe specializate pentru partea competitionala, insa acelea se recomanda dupa ce exista o baza solida de cunostinte si experienta bogata.

Referitor la handicapuri, probabil principalul „handicap” pe care trebuie sa il depaseasca este iesirea din cotidian, din zona de confort cu care erau obisnuiti pana atunci.

motocross

Motocross-ul nu este un sport dificil atata timp cat iti doresti sa il practici si esti dispus sa faci unele schimbari in stilul de viata, caci va trebui sa fii mai ordonat, sa faci exercitii fizice, sa fii mai atent la dieta, sa mai renunti la unele lucruri mai putin benefice, cum este alcoolul si tutunul. 

6. Cum vezi viitorul motocross-ului romanesc?

In momentul de fata situatia motocross-ului in tara nu e tocmai roz, din diferite motive ce tin mai mult de lipsa de profesionalism a forurilor de conducere. Insa vad viitorul in fiecare saptamana, in cadrul scolii de pilotaj de la noi. Ma refer la copiii pe care ii vad la antrenamente, consider ca ei reprezinta primul pas pentru un viitor mai bun al mmotocross-ului romanesc. Mi-ar placea sa avem si in alte zone ale tarii centre de initiere si pregatire a copiilor in acest sport, in felul acesta putand avea un campionat mai puternic si mai bogat (in sensul numeric si valoric). Un campionat mai puternic ar insemna si o cunoastere mai bogata a sportului de catre publicul larg, stiindu-se ca performanta atrage atentia.

motocross

7. De ce au nevoie parintii pentru a-si sustine copiii intr-un sport ca motocross-ul?

In primul rand de disponibilitatea de a-si administra timpul astfel incat sa poata fi prezenti la experientele prin care trece copilul. E nevoie ca parintii sa fie prezenti la antrenamente si eventuale concursuri sau deplasari competitionale, cel putin in faza incipienta a practicarii motocrossului.

Este foarte important pentru copiii de varste mici sa vada si sa simta, ca parintii lui il incurajeaza in activitatile sale, ca sunt partasi la dezvoltarea copilului, ca sunt un element de incurajare. 

Apoi e nevoie de un efort financiar, din pacate motocrossul este un sport scump si pe masura ce evoluezi devine si mai scump, consumul de piese, anvelope, lubrifianti, echipamente, asistenta tehnica, antrenor, circuit, deplasari la competitii.. sunt o multime de cheltuieli pe care sportivii le au pentru a putea participa.  motocross

8. Care sunt trasaturile unui viitor campion de motocross si ce dificultati trebuie sa depaseasca familia pentru a-i asigura copilului o sansa la reusita in competitiile internationale?

Daca ar fi sa le pun intr-o ordine, cred ca trasaturile cele mai importante ar fi pasiunea, munca, perseverenta, disciplina si talentul.

Cea mai mare dificultate insa o reprezinta bugetul disponibil, acesta decide cat de departe te poti duce

9. Care a fost parcursul tau competitional ?

Am debutat in campionatul national la clasa 85 in 2001, apoi am trecut la clasa 250, in 2007-2008 am participat in Campionatul national al Olandei si Campionatul european open, 2009-2017 Campionatul est-european, campionatul national al Bulgariei si in MotocrossCup.

10. Cum arata programul de antrenament al campionului Adi Raduta?

Acum, am inceput pregatirea pentru urmatorul sezon. In aceasta perioada am 6 antrenamente de pregatire fizica pe saptamana si 2-3 de moto cand permite vremea. Cand incep campionatul raman doar 3 antrenamente de pregatire fizica si 2 de moto pe saptamana.

adi raduta

Pregatire fizica de peste iarna este extrem de importanta pentru noi, o consider o fundatie pe care vom construi intreg campionatul. Motocrosul este considerat unul dintre cele mai solicitante sporturi si trebuie sa ai o conditie fizica foarte buna pentru a putea rezista in timpul competitiei si pentru a putea evita accidentarile.

11. Cum iti imparti timpul intre activitatea ta competitionala, antreprenoriat si proiectele in care te implici ca antrenor? 

Fac toate aceste lucruri cu foarte mare placere dar uneori imi este greu sa ma impart, dar sunt doar perioade mai aglomerate si trec repede. Am alaturi o echipa de oameni pasionati si foarte seriosi, iar asta imi permite sa imi fac antrenamentele mele si competitiile.

12.Unde iti aloci timp si pentru viata personala si de familie? Unde te vezi peste 10 ani?

In acest moment viata personala e reprezentata de motocross si activitatile conexe.

adi raduta

Imi doresc ca sportivi ai clubului TOP CROSS TCS RACING TEAM sa participe in campiontele europene sau poate chiar mondiale, si eu ma vad acolo alaturi de ei sa ii sustin si indrum.

Pe Adi il puteti contacta prin site-ul https://rams21.ro/, acolo unde gasiti mai multe informatii despre cursurile de motocross, service-ul specializat si cursurile pentru copilasi.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii