Empatie, antreprenoriat si creativitate

17.03.2020
Empatie, antreprenoriat si creativitate

Sunt antreprenor de la varsta de 20 de ani. In 16 ani de activitate exclusiv antreprenoriala pot spune ca zilele astea mi-a fost cu adevarat frica.

Am trecut prin criza din 2009 si am reusit atunci sa repozitionez LadyFIT, dar eram tanara, aveam acel curaj si putere de munca pe care doar la 24-25 de ani le ai, iar echipa de la sala era mica, eram doar 3 instructori care predam. In plus, desi atmosfera era sumbra si atunci, parca pericolul resimtit era mai bland si nu atat de amenintator.

De pe 13 martie de cand am luat decizia sa inchidem m-am tot framantat sa gasesc o solutie pentru instructorii si angajatii LadyFIT, solutie care sa le asigure macar un venit minim garantat care sa le permita sa treaca cu bine prin perioada asta in care sala este inchisa.

Clientele noastre, dragele de ele, ne scriu mereu ca le e dor de sala si dor de noi, iar izolarea le face sa se simta si mai presate si ingrijorate. In plus, asa cum stim cu totii, statul acasa ne-a facut pe toti sa ne plimbam mai ales pana la frigider.

In weekend, discutand cu clientele mele de pe grupul de dieta online, am constatat acelasi trend – mancat pe fondul emotional al ingrijorarii si anxietatii care ne apasa pe toti, plus tentatiile suplimentare la care ne supune familia.

Vazand entuziasmul cu care sunt primite antrenamentele video pe care le-am postat pe facebook in incercarea de a-mi ajuta comunitatea sa faca sport acasa si pe mine sa nu imi pierd mintile, in weekend mi-a traznit ideea de a transmite live, pe internet, clase de exercitii facute special pentru acasa.

Asa ca am strans virtual echipa de traineri, am discutat despre cum preda exercitii care sa fie foarte sigure (pentru ca nu le putem corecta si supraveghea pe clientele noastre asa cum facem cu atata grija la sala), exercitii care sa fie facute fara accesorii – nu toata lumea are acasa gantere, steppere sau aparatura de gimnastica si care sa nu ocupe mult spatiu, pentru ca cei mai multi dintre noi locuim in apartamente de bloc de 70 mp in care stam si cu catel, si cu purcel.

Am ajuns la concluzia ca putem preda asa ceva, ne-am facut un plan de bataie si am avut noroc sa gasim si o solutie de streaming live suficient de stabila si pe care sa ne-o putem permite.

Luni cumparam echipamentul video si faceam prima transmisiune de proba, marti am  reactivat activitatea la sala si am creat pagina in care vor fi disponibile antrenamentele pe site-ul ladyfit.ro si miercuri incepem clasele online.

In vremuri de criza, solutiile trebuie sa fie puse in practica rapid. Am creat o procedura prin care clientele care au abonamente LadyFIT isi pot accesa prin sistemul de rezervari pre-existent stream-ul video live, am pus la vanzare un abonament doar pentru pachetele online care sa poata fi achizitionat de catre oricine doreste sa se antreneze cu noi in perioada asta si…doamne-ajuta, cam asta e tot ce putem spune in acest moment. 

Pana acum reactiile primite de la clientele noastre ne fac sa avem incredere in viitor. Deja le oferisem, la cerere, acces gratuit in platforma de exercitii pentru acasa si dieta personalizata. Pe langa prelungirea automata a atuturor abonamentelor, e un act de suport si grija fata de ele sa le oferim o minima continuitate a programului de sport.

In perioada asta grea cred ca vor conta fundamental valorile reale ale companiilor antreprenoriale. Cine suntem, in realitate, ca oameni, ca organizatii – se va vedea si se va simti.

Angajatii vor simti cand angajatorii le vor asigura protectia sociala si ii vor face sa se simta intr-o minima siguranta, clientii vor simti cand companiile de la care cumpara produse si servicii sunt interesate doar de profit. Si, in timp, chiar daca nu imediat, aceste lucruri lucreaza.

Clientii pe care nu ii respectam, pe care nu ii tratam acum cu empatie sunt cei care vor tine minte asta.

Mai ales in zona de fitness/wellness – acolo unde noi toti lucram strict in zona cea mai intima a omului, in care incercam sa construim in clientii nostri si in echipa noastra un sistem bazat pe motivatie intrinseca, in primul rand, lucrurile astea vor avea un impact pe termen lung.

Angajatii pe care nu ii securizam acum vor fi aceia care, simtindu-se ai nimanui, vor cauta- pe buna dreptate – un alt loc de munca, la proxima ocazie. 

Si pot sa va spun ca am vazut disperare in ochii baiatului care ma serveste zilnic la cafeneaua de langa casa, acolo unde merg aproape in fiecare zi sa mananc de pranz. Imi povestea ca le-au cazut vanzarile cu 80%, ca este disperat pentru ca si el si sotia lucreaza in horeca si ca „ii trimite seful acasa” si nu stie cum o sa reziste. Oamenii nostri sunt cei mai vulnerabili si sunt cei care au nevoie sa aplicam toate lucrurile pe care le spunem despre companiile noastre.

Acum este momentul pentru creativitate – cand bugetele de social media si ad-uri sunt duse pe apa sambetei, trebuie sa ne bazam exclusiv pe content organic. Acum ne aratam unii din noi valoarea, daca reusim sa aducem pentru consumatori continut valoros in mod real. Acum va conta covarsitor cat de bine ne-am facut SEO la site-uri, cat de util e continutul nostru, in mod real.

Acum e momentul sa oferim, fara sa cerem nimic. Sa oferim comunitatilor noastre informatii utile, sa ii ajutam sa isi ocupe zilele cu altceva decat griji.

Sa fim cu adevarat implicati in comunitatile noastre din social media. Care sunt nevoile reale ale celor care ne urmaresc, cum putem ajuta, in mod real, cum putem sa ne sprijinim echipa de colaboratori, cum putem sa ne ajutam intre noi, antreprenorii locali?

Va fi o perioada grea pentru toti, in care banii disponibili vor scadea pentru toata lumea, in care toti vom avea presiunea costurilor fixe. Dar e o perioada in care conteaza covarsitor sa ne demonstram rezilienta ca lideri si manageri, creativitatea si empatia fata de clienti, fata de angajatii si colaboratorii nostri, fata de mediul antreprenorial in general .

Iata cum poti ajuta – si cum ii poti ajuta pe ceilalti : 

  • plateste-ti la zi furnizorii, atat cat iti permiti. Daca proliferam un lant de neseriozitate in economie, toata lumea va avea de suferit
  • plateste-ti angajatii incat sa poata avea un minim nivel garantat, chiar daca stau acasa. Criza va trece si ne vom relua activitatile, e mai bine sa iti tii aproape oamenii cu care deja lucrezi.
  • cauta modalitati de a face un spin-off al afacerii tale. Fie spre online, fie spre alte domenii de activitate (de exemplu, Farmec va produce substante biocide). Utilizeaza resursele pe care le ai in mod creativ, poate sa fie o sansa sa deschizi o noua linie de business.
  • da dovada de empatie in relatia cu clientii si incearca sa solutionezi solicitarile lor in favoarea lor – vor tie minte asta si vor aprecia foarte mult, lucru de care vei avea nevoie cand reiei activitatea.
  • sprijina antreprenorii locali – un share pe facebook sau instagram ii ajuta sa isi creasca reach-ul in mod organic si pe tine nu te costa nimic.
  • revizuieste bugetul – in vremuri de relaxare si crestere economica suntem cu totii indulgenti cu propriile noastre idei, dar o privire atenta in finantele firmei iti poate oferi o noua perspectiva mai sanatoasa asupra activitatii tale economice.
  • investeste timpul disponibil in cursuri care sa te ajute sa traversezi urmatoarea perioada cu bine – poate vrei sa inveti despre marketing, sau social media, sau SEO. Toate aceste cunostinte te pot ajuta sa mai reduci din cheltuielile de dupa revenirea activitatii si va conta destul de mult in acea perioada tulbure.

Pentru mine, perioada asta inseamna o anxietate permanenta. Social, economic si personal, traiesc permanent cu senzatia ca merg pe carbuni incinsi. Ma simt ingrozitor de responsabila pentru bunastarea si siguranta sociala a echipei mele de la LadyFIT, imi este frica pentru evolutia afacerilor mele si, nu in ultimul rand, ma intreb ce se va intampla cu mine si cu familia mea.

Toate aceste intrebari nu au raspuns acum si este imposibil de anticipat un scenariu limpede. Insa trebuie sa speram, sa luptam si sa reusim.

Trebuie sa ne adaptam si sa cautam solutii creative, sa ne pastram pe linia de plutire si sa dam tot ce putem mai bun. Cred cu tarie ca in situatii grele, sentimentul ca faci tot ce poti te salveaza de la disperare.

Sa fim sanatosi si sa trecem cu bine peste asta, e tot ce putem spera.


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii