Antreprenoriat, de la vis la realitate

19.02.2018

Antreprenoriat e ceea ce fac de cand aveam 20 de ani si nu stiam ca a incepe propria afacere se cheama asa. Am ales calea antreprenoriatului pentru ca nu mi-am regasit locul in alt sistem si pentru ca nu prea stiam sa fac altceva. De la vis la realitate a fost mai mereu un drum lung, anevoios si intens, din care am invatat multe si pe care de multe ori m-am gandit daca as fi putut sa il „fentez” ca sa imi fie mai usor. Nu am reusit niciodata sa gasesc scurtaturi, din pacate.

Pentru mine, a face antreprenoriat si respectiv a fi antreprenor nu a avut o semnificatie in sine decat acum cativa ani, cand am constientizat ca mica mea afacere de care ma ocupam zi de zi asta insemna. Tot timpul am simtit ca antreprenoriatul ar trebui sa fie ceva mare, sofisticat si oricum inovator. Si eu nu simteam ca fac asta, desi aveam propria afacere de la 20 de ani. Am inceput-o fara sa ma gandesc prea mult si fara sa am un plan foarte clar conturat. Eram mai multi „asociati” si fiecare facea ce stia mai bine. In 2008, cand am devenit singurul proprietar al afacerii LadyFIT, habar nu avem ce sa fac mai intai. Mi-a luat destul de mult sa ma simt „Antreprenor” si inca am o oarecare sfiosenie in a spune asta.

Prima mea reactie de supravietuire a fost aceea de a munci mai mult, asa ca in scurt timp am ajuns sa predau 6-8 ore de antrenament pe zi la sala. Era cea mai simpla varianta sa economisesc bani, din simplul motiv ca nu prea aveam destule cliente ca sa imi permit sa platesc salarii. Acum, dupa 10 ani de cand am sala si dupa ce mi-am terminat MBA-ul, stiu ca existau cai mult mai eficiente de a conduce afacerea LadyFIT. Dar a fost nevoie sa trec prin toate etapele astea, ca sa invat. Abia in 2016 m-am oprit complet din a preda constant la sala . Si trebuie sa recunosc faptul ca desi era foarte obositor sa predau zilnic si sa ma mai ocup si de financiarele firmei si de ce mai faceam noi in zona de comunicare si marketing, acel contact zilnic cu clientele salii era foarte valoros si ma conecta foarte puternic, la nivel emotional mai ales, cu afacerea mea. Si imi placea foarte tare.

Ca antreprenor, cred ca asta e si prima greseala pe care o facem. Ne indragostim de afacerea noastra si asta ne face deserviciul de a nu vedea lucrurile limpede. Asta am patit si eu si cred ca orice om care construieste cu pasiune ceva se loveste macar o data de aceasta greseala. Ne indragostim de ideea noastra, de munca depusa, de propria noastra imagine. Si dureaza destul de mult pana reusim sa vedem realitatea in mod obiectiv. Am invatat despre asta la MBA, in cursul de Critical Thinking, dar mi-ar fi fost tare de folos sa stiu despre eroarea asta de sistem acum vreo 8-10 ani. Trageam ca un catar in sala, pentru ca nu puteam sa accept ca modul in care aveam structurat orarul, personalul si propriile mele cheltuieli nu era sustenabil pe termen lung.

Solutia in cazul meu a venit destul de repede. Eu am crescut afacerea LadyFIT in mod organic, fara credite la banca si fara imprumuturi recurente pe la tata si prieteni. In afara aportului de capital initial, din 2008, nu prea am adus bani de acasa, nu ca nu as fi vrut, ci ca nu am avut de unde. Din cauza asta, multa lume ma intreba de ce nu ma extind mai mult, mai repede, dar adevarul e ca mi-era frica. Mi-e instinctiv frica de banci si de credite si cum prea multe economii nu am avut niciodata, am preferat sa stau pe loc pana cand tot sistemul era reglat si sustenabil de la sine. Asa ca am trecut prin faza aceeea neplacuta in care, cu pixul in mana si tabelele in excel in fata, am realizat ca aveam ceva greseli structurale in orar, care asigurau un adevarat bottleneck in fluxul de clienti. Apoi a durat pana am invatat sa ma uit la parametrii de eficienta obiectivi ai salii, respectiv retentia clientilor, marja de variabilitate in prezenta pe un segment orar, costul de achizitie al unui client nou, costul de retentie al unui client, dar si sa imi evaluez corect instructorii si personalul de la receptie. Am facut toate aceste schimbari de nevoie, uneori calcand peste preferintele mele  si avand in cap doar masuratorile obiective ale afacerii.

A mai fost nevoie de un lucru. Si cred ca asta e cel mai important aspect al oricarei afaceri. Este foarte important sa te gandesti la afacerea ta ca la un bun pe care il poti vinde. Cata vreme nu l-am privit asa, cu ochiul strainului care vrea sa cumpere o afacere, nu am putut sa fiu complet rationala. Anul trecut am trecut printr-o restructurare masiva a afacerii si o schimbare a intregii structuri de management.

Tot din zona de nevoi in antreprenoriat, imi aduc aminte de o etapa in care incepusem deja tranzitia spre a renunta la a mai fi antrenor. Nevoia de planificare, de bugetare, de a avea o strategie pe termen lung si un plan de implementare pe termen scurt si mediu. Cred ca ani de zile am mers inainte in stilul „nu stiu, o sa vedem”. Nu a fost complet gresit, dar nici nu pot sa spun ca ne-a ajutat sa progresam. LadyFIT a fost mereu o sala draguta, un loc placut in care sa faci antrenamente serioase si eficiente, dar nu cred ca pana anul acesta am avut in mod real o strategie de extindere. Anul acesta, dupa (prea) multa coacere si munca, am decis care va fi strategia noastra in urmatorii 5 ani. Tot anul asta am si facut primul pas in directia asta. Tot anul asta am decis sa nu mai merg inainte cu „o sa vedem”. Pentru ca acest „o sa vedem” m-a tinut pe loc profesional si personal o gramada de timp.

De vreo doi ani nu ma mai uit la afacerea mea cu atasament emotional. Ma uit la ea cu mandrie, cu drag si emotie, dar stiu ca inainte de orice, afacerea trebuie sa fie sanatoasa si sustenabila financiar. Si sa fie vandabila. Acum ma ocup la LadyFIT de deschiderea noului club.

Facem in sfarsit pasul spre extindere, atat online cat si offline. Offline, incepem sa deschidem cluburi de group fitness pentru femei. Asta stim sa facem, asta facem. Nu avem aparate, nu avem benzi de cardio, nu vrem sa lucram cu barbati.

Suntem si vom fi mereu o comunitate de femei care doresc sa aiba un trup armonios, feminin si sanatos. LadyFIT va fi mereu despre o atitudine relaxata in privinta antrenamentului si sportului, pentru ca noi credem ca rezultatele in sport vin din practica regulata a antrenamentelor.

Stim sa facem si slabiri rapide, stim sa dam si bine in poze de before and after. Dar suntem mandre de clientele noastre care ne viziteaza de ani de zile constant, care nu au avut accidentari, care se simt bine si inainteaza in varsta frumos, alaturi de noi.

Online vom lansa o platforma de dieta care genereaza dieta personalizata. Adica iti selectezi alimentele preferate si pe baza lor vei primi un plan alimentar personalizat. Apoi vom urca pe platforma respectiva produsele despre care am invatat, in 15 ani de sport si de lucru cu oamenii, ca functioneaza. Suplimente nutritive, antrenamente online, creme si accesorii de antrenament sportiv cu care noi am lucrat si in care avem incredere. Apoi va urma diversificarea platformei cu diferite cursuri online pentru nutritie, pentru antrenament si motivatie sportiva. In martie lansam si platforma si clubul nou.

Antreprenoriatul poate parea asa, o zona posh a vietii unora care vorbesc despre afaceri cu un ton hotarat si ferm. Pentru mine, a deveni antreprenor a insemnat 13 ani de munca. 10 ani de decizii luate doar pe cont propriu, unele gresite si care au trebuit reparate. Antreprenoriatul a insemnat munca, restrictii financiare, indoieli si multe lectii, a insemnat confruntarea cu propriile mele greseli si ameliorarea propriei mele personalitati si structuri umane. Antreprenoriatul inseamna pentru mine,  in primul rand , capacitatea de a ma analiza cu obiectivitate, de a lua feedback de la cei din jur si a nu ma imbata cu apa rece. E foarte usor sa cazi in capcana propriului orgoliu. Pentru ca beneficiezi de anumite conjuncturi favorabile si ajungi sa ai o secunda de glorie si risti chiar sa ajungi sa crezi ca ti se datoreaza intru totul.

Daca e facut corect, antreprenoriatul este o excelenta lectie despre modestie, realism, sacrificiu si invatare.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii