Sport cu buget, dar cat e de eficient?

05.10.2016
antrenor sport

Exista aceasta viziune ca a incepe sa faci sport presupune o investitie comparabila cu „prima casa” si ca un buget pentru sport trebuie neaparat sa fie generos, ceea ce este nuantabil. Daca punem semnul egal intre a incepe sa facem sport si a ne lua o dadaca deghizata in antrenor personal in sala de fitness, atunci e posibil sa nu fim departe de adevar. Dar nu este cea mai eficienta cale de a rezolva problema legata de sport.

Cand am inceput sa fac sport, acum aproape 12 ani, inainte de a-mi incepe cariera ca antrenor de sport, simteam ca daca ma inscriu in programe de personal training pe care le plateam in avans cu bani grei o sa reusesc, cumva, sa imi mentin motivatia de a face sport. Nu de putine ori mi se intampla insa sa am prea mult de lucru la birou si sa ratez sedinta programata cu antrenorul. Planul meu cu motivatia incepea sa functioneze prost, pentru ca pe langa presiunea de la birou, aveam si presiunea agendei antrenorului meu. Am strans in perioada aia 50 de sedinte de personal training platite si neefectuate, pe durata unui an de zile, adica ratam cam o sedinta pe saptamana. Nu pentru ca nu imi doream sa fac sport sau nu intelegeam beneficiile sportului, ci pentru ca pur si simplu nu reuseam sa ajung la sala la programarile facute.

Apoi am inceput sa ma documentez si sa inteleg unde in programul meu pot acomoda ore de sport, in mod realist. Am inceput sa inteleg ca a face sport nu inseamna sa angajez un om care sa imi numere repetarile si am optat pentru un mix de ore de grup si antrenamente pe cont propriu. Viata mea m-a dus catre o cariera ca antrenor de sport tocmai pentru ca am inceput sa ma simt bine facand sport si am simtit pe propria-mi piele beneficiile antrenamentelor diverse, dar nu am pierdut niciodata din vedere experienta de inceput, cand incercam sa jonglez cu programul meu foarte aglomerat de la biroul unei banci din Bucuresti. Atunci, in urma cu aproape 12 ani, erau putine optiuni de a face miscare in Bucuresti, dar in zilele noastre oferta este mult mai generoasa. Exista programe de consiliere in nutritie si sport in care inveti ce mix de antrenamente trebuie sa faci si cum sa executi miscarile corect, exista o multitudine de antrenamente de grup in care se lucreaza supravegheat de instructor, exista ore de antrenament in grupuri mici de 4-5 persoane si cluburi de yoga, alergare, inot sau ciclism pentru amatori. In prezent e mult mai usor sa facem sport pur si simplu pentru ca informatia este mai usor accesibila in materie de antrenament si nutritie si optiunile de antrenament pot acomoda o plaja larga de preferinte .

Cat de scump e, de fapt, un antrenor personal – pentru ca exista mitul acesta al costului urias?

O sedinta cu antrenor personal costa intre 75 de lei si 100 de euro, depinzand de experienta si notorietatea antrenorului. Trebuie mentionat ca pentru a lucra cu un antrenor personal este nevoie sa achizitionati pachete de 8 sau 10 sedinte care trebuie efectuate pe durata unei luni si care, de regula, nu se ramburseaza prea usor, in cazul in care programul de lucru nu ne permite sa ajungem sa facem toate antrenamentele. Un antrenor personal este cu atat mai scump cu cat investeste mai mult in cursuri de instruire si pregatire si de regula cei mai buni antrenori au o agenda extrem de incarcata, fiind foarte solicitati.

 

Antrenament pe cont propriu sau organizat? In ce conditii fiecare? 

Eu recomand un mix de tehnici de antrenament care sa ii ofere clientului suportul si independenta necesare pentru a se antrena pe cont propriu. Intr-o lume ideala as spune ca e necesar sa avem o consultatie cu un specialist in antrenament care sa ne faca o evaluare posturala si sa ne traseze o strategie de antrenament, impreuna cu un set minimal de reguli de antrenament pentru a executa exercitiile corect. Aceasta etapa nu ar trebui sa insemne mai mult de 3 ore de personal training si la finalul ei ar trebui sa stim sa executam corect miscarile de baza (genuflexiuni, fandari, abdomene) si sa avem o buna intelegere despre cum stim ca lucram corect pe aparatele din sali (tinem abdomenul incordat, nu stam cocosati pe aparate din dorinta de a folosi greutati mai mari, stabilizam corect spatele si executam miscarile complet, intr-un ritm constant). Tot dupa aceasta etapa ar trebui sa avem si o strategie de antrenament pentru urmatoarele 6 saptamani, pe care sa o urmam pe cont propriu. Ideal este sa apelam la un mix de antrenamente, pentru ca nevoie corpului nostru sunt diferite si trebuie sa ne asiguram ca avem in antrenament exercitii cu greutati pentru imbunatatirea masei musculare, exercitii aerobice pentru sanatatea sistemului cardiovascuar si exercitii de mobilitate si flexibilitate pentru echilibrarea posturala a corpului nostru.  Ca sa ne incadram intr-un buget rezonabil, un abonament la o sala care are si antrenamente de grup si aparate de fitness ne va oferi o solutie rezonabila. Iar pentru relaxare si mindfulness putem face yoga ori exercitii de respiratie acasa sau in parc sau  putem alerga in aer liber, in natura.

Strategia de antrenament ar trebui sa evolueze la fiecare 6-9 saptamani, pentru ca organismul nostru evolueaza si mixul de exercitii pe care il urmam trebuie sa evolueze si el.

Antrenorul personal ar trebui astfel sa aiba pozitia de consilier mai degraba decat aceea de supraveghetor si noi sa ne asumam responsabilitatea imbunatatirii corpului nostru. Intr-o lume in care toata informatia despre antrenamente este la un click distanta si avem mii de aplicatii de mobil cu exercitii pe care sa le facem la sala, milioane de canale de youtube cu programe de antrenament si nenumarate site-uri despre sport si exercitii, ideea ca trebuie sa platim mici averi pentru a ni se spune cum sa ne antrenam este adesea contraproductiva.

Sigur ca exista si persoane care trebuie sa lucreze sub supravegherea unui antrenor, acele persoane care din pacate au probleme de sanatate: probleme cu coloana, probleme de hipertensiune arteriala, diabet sau gaucom, probleme grave cu articulatiile sau cei care se afla in recuperare dupa accidentari ori diferite operatii, dar acestea tind sa fie cazuri mai degraba izolate.

In viziunea mea, totul pleaca de la increderea pe care o avem in noi insine si in responsabilitatea pe care ne-o asumam fata de noi. Avem informatiile, putem invata usor ce pasi trebuie sa urmam si apoi sa ne preocupam sa ne respectam planul. Sportul este benefic atunci cand este facut de placere, in ritmul propriu si undeva la granita zonei noastre de confort. „Challenging but attainable” este un motto care mi se pare potrivit in legatura cu antrenamentul si este o buna ocazie de a ne invata multe lucruri despre motivatia intrinseca. Cand privim lucrurile din perspectiva asta, cred ca e mai usor sa alocam un buget realist antrenamentului nostru si sa intelegem ce putem face pentru a ne antrena eficient si constant.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii