Antrenament de iarna, pe zapada

09.01.2017
antrenament iarna

Antrenament de iarna inseamna pentru mine in primul rand sa ies afara, la munte. As minti sa spun ca sunt un fan al alergarii in parcuri inghetate, dar indur cu bucurie orice frig si orice viscol daca sunt cu placa sau schiuri sau patine in picioare. Pana acum am schiat, fara sa fac vreo performanta, pentru ca imi e frica sa nu patesc ceva la genunchi. Pentru mine, cel mai rau lucru care mi se poate intampla e sa patesc ceva la picioare. Poate sunt sechele de pe vremea cand predam zilnic la sala cateva ore de antrenament, poate ca sunt piticii psihanalitici ai copilului care a invatat sa mearga prea devreme, nu stiu. Dar cu schiul m-am blocat cand mi-am dat seama ca pentru a mai avea adrenalina trebuie sa imi asum niste riscuri pentru sanatate cu care nu ma simt confortabil. Asa ca am inceput timid si stangaci sa incerc sa invat sa ma dau cu placa de snowboard.

   Antrenament de snowboard. Sau cum am dat cu fundul de pamant de circa 40 de ori pe ora.

Anul trecut am decis ca vreau sa invat sa ma dau cu placa de snowboard, asa ca mi-am cumparat cumintica echipamentul potrivit si am si reusit sa merg vreo doua ore cu monitorul meu pe partie. Apoi, din pacate, nu am mai avut timp si am intrerupt, dar weekendul asta, cu forta, pofta si vigoare, am reluat orele de antrenament. Mi-am ales o zi ciudata sa incep, pentru ca ieri erau la Azuga -19 grade celsius si viscol. Dar, temerara si ambitioasa, am rezistat doua ore pe partia de incepatori.

Azi, la antrenamentul de la Predeal, am prins soare si -10 grade, partia libera si o vreme superba pentru antrenament la zapada. Dupa 40 de cazaturi pe ora si renuntarea la orice urma de orgoliu sportiv, am reusit sa fac virajele si, dupa cum spune Lucian, proful meu de snowboard de la Snow Academy Sinaia, de weekendul viitor trebuie sa incep sa practic virajele si sa incep sa strang ore de antrenament pe placa.

In sporturile de iarna este cred foarte important sa apelezi la instructori profesionisti, ca sa deprinzi corect nu doar tehnica sportiva ci si regulile de siguranta pe partie, asa ca eu am apelat la cei pe care ii consider unii dintre cei mai valorosi profesionisti in zona de antrenament de iarna. Toma, Dana, Sonja, Lucian, gasca vesela de la Snow Academy Sinaia sunt oameni care stiu ce vorbesc atunci cand e vorba de antrenament de snowboard sau ski. Cu aceasta ocazie, iata cateva intrebari despre antrenamentul de iarna, la care am fost invitata sa raspund pentru Digi TV.

Ce sporturi de iarna practici?

Am facut pana acum ski, inca de mic copil, dar fara vreo performanta notabila. Dar de curand am decis sa incep antrenamente de snowboard, sub indrumarea unui antrenor. Simt nevoia de indrumare tehnica si astfel am senzatia ca progresez mai in siguranta si mai eficient in antrenamentul meu de iarna.

antrenament

Ce grupe de muschi sunt folosite in antrenamentul de snowboarding?

Intr-un antrenament de snowboarding folosim foarte mult core muscles, adica muschii stabilizatori ai trunchiului : in special dreptul abdominal si oblicii. In etapa de inceput, in care oricum stai foarte incordat pe durata unui antrenament, lucreaza foarte mult si muschii picioarelor si ai feselor, iar partea buna a nenumaratelor cazaturi dintr-un antrenament de inceput este ca iti formezi un abdomen inferior demn de un sportiv de performanta.

Ce muschi folosim atunci cand schiem?

In ski avem un antrenament exceptional al coapselor si feselor, dar si al abdomenului, pentru echilibru si stabilizare. In etapa initiala, in care exersezi plugul lucreaza foarte  mult si interiorul coapselor, apoi, pe masura ce devenim independenti pe skiuri, acest sport este un antrenament exceptional pentru fese si partea din spate a coapselor.

Ce grupe musculare sunt folosite in patinaj?

Intr-un antrenament de patinaj pe gheata folosim foarte mult coapsele, este un antrenament care dezvolta si intareste mult aceasta parte a piciorului.

– Saniusul ajuta cumva musculatura?

Daca vorbim de saniusul de agrement, acela facut cu sanii de plastic inchiriate intre doua portii de cartofi prajiti si una de papanasi, din pacate el nu are un impact real ca antrenament de sport. Sigur ca este benefic sa facem miscare in aer curat si orice e mai bine decat sa stam pe cate un scaun, dar nu poate fi considerat un antrenament cu efecte asupra musculaturii.

– Dintre sporturile despre care am vb care este cel mai solicitant si de ce?

Cred ca fiecare sport de iarna reprezinta un antrenament foarte slicitant atunci cand inveti sa il practici, pentru ca incordezi fara sa vrei toti muschii si consumul de energie este urias. Pe masura ce deprindem tehnicile corecte specifice fiecarui sport in parte, corpul invata sa isi pastreze resursele energetice si consumul acestora scade. Desigur ca exista si practicanti ai acestor sporturi de iarna care performeaza la un nivel foarte ridicat si ajung sa faca sarituri si trick-uri, dar in cazul lor vorbim de niveluri ridicate de performanta in antrenament, care nu ne sunt aplicabile tuturor.

Cat de mult conteaza sa avem musculatura antrenata atunci cand facem un sport de iarna?

Un corp antrenat ne ajuta mult in practicarea oricarui sport de iarna pentru ca ne da rezistenta si un simt mai bun al miscarii, in primul rand. Avand muschi deja antrenati poti sa iti concentrezi toata atentia asupra tehnicii specifice unui antrenament de iarna si nu te lasi „furat” de oboseala musculara cauzata de urcatul partiei cu echipamentul in spate, de exemplu. Deci e bine sa avem antrenament fizic la sala intre sesiunile de ski sau snowboard.

– Ce se poate intampla (rau) atunci cand un sedentar ajunge pe partie?

Sunt foarte multe lucruri rele care se pot intampla in sporturile de iarna, mai ales daca nu vorbim despre un antrenament executat sub indrumarea unui profesionist. Cele mai usoare sunt micile vanatai cauzate de cazaturi usoare, mergand pana la febra musculara, intinderi, contracturi musculare cauzate de torsiuni bruste sau chiar, in cazurile accidentarilor grave, entorse, fracturi sau rupturi de ligamente. Zapada si gheata nu iarta pe nimeni si in aceste sporturi e foarte important sa facem primii pasi in antrenament sub indrumarea unui instructor profesionist, care sa ne invete corect miscarile si sa ne dozeze efortul de antrenament. Pentru asta, inca o data, ii recomand pe cei de la Snow Academy (si nu, nu este o postare platita, imi achit orele cu monitor ca orice client normal)

snowacademy

 

Ce beneficii comune au sporturile de iarna?

Antrenamentul pentru sporturi de iarna este extrem de sanatos! In primul rand se desfasoara in aer curat, ceea ce ne intareste sistemul imunitar, ne creste rezistenta la raceli datorita volumului mare de aer ventilat si ne activeaza metabolismul, datorita timpului petrecut in frig, pentru care creste energia consumata pentru termoreglare.

In plus, sporturile de iarna inseamna miscari ale corpului in cadrul unui antrenament functional, ceea ce activeaza muschi stabilizatori, pe care nu ii folosim altfel. Si daca reusim sa nu ne recompensam dupa antrenament cu cate o portie de papanasi, avem sanse mari sa pierdem cateva kilograme bune in sezonul rece, pentru ca antrenamentele de iarna ne consuma multe calorii si au un efect metabolic post-antrenament indelungat.

Ne ajuta mult in sanatatea sistemului cardiovascular si reprezinta un tonic pentru psihic si intelect, fiind cai eficiente de contracarare a depresiei sezoniere. Sunt sporturi care incurajeaza socializarea, relaxarea si distractia sanatoasa, care ne intaresc organismul si ne fac sa ne simtim energizati si fericiti.

Articole Similare


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii