Indulcitori sau zahar? Ce sa alegi?

03.11.2016
indulcitori

Indulcitori sau zahar? Asta e cea mai frecventa intrebare cand vine vorba despre dieta, slabire si alternativele la zahar. Exista unele substante care functioneaza ca indulcitori, dar aduc acelasi numar de calorii ca orice fel de zahar. Aici ma refer la siropul de agave, la miere, la zaharul de cocos sau la siropul de orez.

Exista si variante sintetice de indulcitori fara calorii, cum sunt sucraloza si aspartamul. Si exista si variante naturale de indulcitori fara calorii, cum este Stevia, extrasa dintr-o planta numita Stevia rebaudiana.

Indulcitori

Exista si variante de polioli din zahar care au calorii dar nu au impact insulinic, cum sunt erythriolul si xilitolul. Voi analiza imediat avantajele si riscurile fiecaruia dintre acesti indulcitori:

Siropul de agave – este extras din planta de agava si are un continut ridicat de fructoza, avand acelasi numar de calorii ca si zaharul. Fiind un indulcitor pe baza de fructoza, are un indice glicemic mai mic decat zaharul, dar impacteaza nivelul glucozei in sange la circa 2 ore de la consum.

Este de asemenea mai dulce decat zaharul granulat, asa ca, teoretic, poate fi consumat in cantitate mai mica decat acesta.

Mierea

Mierea este probabil cea mai cunoscuta alternativa la zahar, cel putin la noi in tara. Contine un amestec de zaharuri (mai ales fructoza si glucoza) si apa, are 304 kcal pentru 100 de h de miere si poate fi folosita si la gatit si consumata ca atare.

Zaharul de cocos are acelasi numar de calorii ca si zaharul normal si un indice glicemic de 54 si in linii mari are aceeasi compozitie ca si zaharul normal, doar ca are un grad mai redus de procesare industriala .

indulcitori

Siropul de orez se foloseste si el ca alternativa la zahar, fiind un malt de orez, respectiv o alternativa atat la fructoza cat si la zahar, deoarece contine o combinatie de maltoza, maltotrioza si glucoza. Are un indice glicemic de 98 si produce variatii bruste ale nivelului de insulina in sange.

Sucraloza este cel mai studiat indulcitor de sinteza si probabil cea mai sigura optiune din categoria aceasta. Nu are calorii, este stabila termic si nu are gust amarui, iar in limitele unui consum normal, sucraloza s-a dovedit a fi sigura pentru consumatori, chiar si pentru aceia care aleg sa o consume zilnic.

Aspartamul este un indulcitor de sinteza cu un nivel ridicat de indulcire, dar studiile clinice din ultimii ani au ridicat suspiciuni serioase asupra diferitelor reactii adverse pe care le-a generat la consumatori.

Stevia

Stevia este o varianta naturala de indulcitor, este extrasa din Stevia Rebaudiana si pe langa faptul ca este foarte sigura, nu are calorii si nu are impact insulinic, insa la inceputul introducerii ei in piata, consumatorii au remarcat un gust usor amarui pe care il resimteau dupa ce consumau stevia.

<blockquote style=”text-align: justify;”>   Acest aspect a fost complet rezolvat in ultimii ani prin stabilizarea cu Erythriol, care este extras din porumb si fructe.</blockquote>

Astfel, in variantele moderne de Stevia, cum este Green Sugar, se regasesc toate beneficiile pe care le aduce Stevia, respectiv lipsa caloriilor, gustul dulce natural, impactul glicemic inexistent si in plus este un produs stabil termic, ce poate fi folosit fara probleme in preparatele clasice si care are un numar foarte mic de calorii, pentru ca Erythriolul se foloseste in cantitate mica si doar pentru stabilizarea gustului.

Eu folosesc frecvent indulcitorii pe baza de Stevia si Erythriol atunci cand am pofta de ceva dulce pentru ca ma bucur astfel de un produs fara calorii, sigur, extras din produse naturale, care imi usureaza mult alegerile alimentare.

Optiunea mea este sa folosesc Green Sugar la prepararea diferitelor retete de dulciuri pe care le fac atunci cand imi doresc sa consum ceva dulce.

Articole Similare


COMENTARII
  • Andreea pe 28.04.2017 la 11:09 Răspunde

    Salut Cori!
    Din toate variantele, spune-mi te rog un indulcitor pe care sa il folosesc in locul zaharului pentru cafea, dar sa nu imi schimbe gustul cafelei. E singura care o beau mai dulce dimineata.
    Stevia am probat-o..nu-mi place.


Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi facuta publicaToate campurile marcate cu * sunt obligatorii